CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, November 30, 2010

Memori Saat Kelahiranmu..


assalamualaikum kakak dzaatin dan adik di alam rahim...
dah tak berapa lama lagi..
kita sekeluarga akan menerima ahli baru..
ada lagi 4 5 minggu je lagi..
ummi abi dan kakak dzaatin tak sabar2 nak jumpa adik
harap semuanya selamat dan dipermudahkan Allah

sebelum ummi diberi peluang dan kesempatan masa untuk menukilkan saat kelahiran adik nanti..
ummi teringin nak imbas kembali memori saat kelahiran kakak dzaatin setahun 6bulan yang lalu..
seingat ummi..ummi tak pernah pun nukilkan pengalaman bersalin kakak dzaatin dlm blog family kita ni
sebenarnya segan nak cerita detail2 sgt..cukuplah beberapa waktu2 dan data2 penting ttg kelahiran kak dzaatin ye..


7hb Mei 2009
abi selamat sampai dari Ipoh..abi minta cuti 5hari sempena nak sambut kelahiran kakak dzaatin di Perlis..waktu ni abi ngah wat praktikal di Ipoh..


8hb Mei 2009
sepatutnya ni tarikh jangka ummi bersalinkan kakak dzaatin..tapi sbb tiada sebarang tanda ummi tak juga bersalinkan dzaatin..tapi...ummi kena jgak ke hospital sbb ummi ada mild anaemia..hb rendah..jadi ummi kena induce..tp sebelum induce, doktor bg masa sehari nk tengok perkembangan kandungan ummi..masa cek bukaan, mmg tak terbuka..hehe..ummi dah kena berpisah ngan abi..ummi kena tahan di wad..huhu..sedihnya..

9hb Mei 2009
hari ni doktor cek pun xde apa2 perubahan..jadi doktor buat keputusan nk induce keesokkan hari..ummi dgn boringnya tinggal di wad lg sehari..nk mintak balik doktor xbg..huu

10hb Mei 2009
pukul 7pagi~~ummi dimasukkan sejenis pil ke dalam rahim..lepas tu sempat sarapan ngan abi makan nasi lemak..hee

pukul 9 pagi ~~dah start sakit..

pukul 12tghari~~sangat2 sakit..abi tenangkan ummi masa time melawat

pukul 2tgri~~masih sangat2 sakit, solat pun sambil terbaring atas katil

pukul 4ptg~~ummi tak tahan sgt sakit..menangis2 sambil abi pujuk..abi usap2 pinggang ummi, kwn katil sebelah cakap, kalu induce mmg sakit tak macam normal..ummi tak abis2 baca doa nabi Yunus, shahadah dan ayat qursi..abi doa2 sambil usap pinggang..mak ayah datang melawat bawa makanan..dapat jamah sikit je..rai mak ummi masak sedap2 untuk ummi..kalu tak, ummi mmg xlalu nk makan..

pukul 5ptg~~abi wudukkan ummi untuk solat...sambil menangis tahan sakit, ummi gagahkan diri solat juga

pukul 6.30ptg~~masuk bilik rawatan untuk cuci kesan ubat di rahim sbb ummi tak tahan sangat sakit..doktor tambah air dlm bdn..

pukul 7 mlm~~abi papah ummi masuk dlm bilik air..ummi mmg xleh berdiri tanpa sokongan sesiapa..ummi nak mandi..masa ngah mandi, air ketuban pecah..sangat byk..

pukul 7.30mlm~~sakit berkurangan dr biasa tp ttap contraction selang berapa minit..abi dh balik ke rumah..ummi gagah diri solat di surau...sambil solat, contraction sgt kuat..

pukul 8.30mlm~~ummi di bawah pemerhatian nurse..bukaan rahim baru 2cm tp ummi dah meneran2 sendri sbb sakit sgt..ummi minta caesar..tak sanggup tahan sakit..tp doktor xbg, jd diorg bg ubat penahan sakit..kena suntik bahagian pinggang..tp ummi tak de perubahan juga..xde kesan pun ubat tu..

pukul 9mlm~~abi dtg semula ke hospital tunggu di car park..

pukul 9.30mlm~~nurse dh cemas tgok ummi..ummi asyik meneran2 sendri di katil..nurse nasihat jgn meneran nnti rahim bgkak..ummi nk ke tandas, rasa nk buang air besar..nurse xbg sbb takut terbersalin dlm tandas..nurse terus bawak ke bilik rawatan nk cek rahim..rupanya dh 9cm bukaan..bayangkannnnnnnnnnn...selalu 4 5 cm dh masuk labor room, ummi 9cm baru nurse kalut tolak ummi masuk labor room..nurse marah2 doktor pelatih sbb lalai..

pukul 10mlm~~ummi diajar meneran..lepas tu nurse suruh rehat dulu..

pukul 11.30mlm~~nurse suh start meneran semula..


11Mei 2009
pukul 12.17mlm~~kakak dzaatin keluar, Alhamdulillah...................sambil nurse keluarkan uri dan jahitkan luka, nurse lain call abi nk khabarkan berita gembira...nurse bg kakak dzaatin mandi n ummi susukan kakak dzaatin..masa kakak dzaatin keluar n masa nurse jahit luka, ummi dh tak rasa sakit apa dh sbb mgkin kesan contaractin 14jam sakit berterusan lg kuat dr sakit bby keluar n jahit luka..Alhamdulillah..Allah kurangkan sakit masa tu..

pukul 1.30pg~~abi datang azankan kakak dzaatin..abi cam tak percaya ..betul ke ni anak ummi n abi sbb kulit cerah..hehe..ada pulakss..

pukul 2.00pg~~nurse bawa kakak dzaatin dan ummi ke wad second class..abi pun ada teman ummi..selepas dh selesai semua..abi balik

pukul 5.30pg~~nurse ckp ummi demam..ummi sms pd abi mintak dtg awal ngan mak tuk, ummi xdapat uruskan kakak dzaatin sbb bdn masih lemah ngan demam lg..

pukul 7pg~~mak tuk dtg ngan abi bawak air zam2 dan kurma tahnikkan kakak dzaatin..siap bawak ikan bakar lagi untuk ummi makan..he..masa 1st time tgok kakak dzaatin, mak tuk cakap 'aih putihnya cucu mak tuk ni' hehehe

**hari ni ummi dan kakak dzaatin tak dapat balik lg sbb kakak dzaatin lambat poo poo..
**dzaatin lahir dgn berat 3.2kg dan panjang 53cm secara normal delivery

12 Mei 2009
pukul 9pagi~~dapat discharge..Alhamdulillah..kira2 5 hari jugaklah ummi di wad..abi pun sempat berjaga mlm jaga kakak dzaatin di rumah sbb hari ni last abi cuti sebelum smbung balik kerja di ipoh..

**ni lah antara rentetan saat kelahiran kakak dzaatin..ummi dan abi sgt bersyukur dan terharu..

di bawah adalah gambar2 perkembangan kakak dzaatin dari beberapa jam selepas dilahirkan sehinggalah sekarang


selepas beberapa jam dilahirkan..


hari ketujuh ~~ dah selesai sesi mencukur

2 bulan setengah


3bulan tepat dzaatin dah boleh meniarap




3bulan ~~ ummi tindikkan telinganya


3 bulan lebih


6 bulan ~~ tumbuh gigi


9 bulan


11 bulan ~~ dah mula bertatih


setahun ~~ dah cekap berjalan dan berlari


setahun 5 bulan ~~ latest pic


p/s: ummi dan abi sangat2 menghargai kehadiranmu di sisi kami..anugerah Allah yg tak ternilai..moga dirimu menjadi contoh terbaik buat adik yang bakal lahir..insyaAllah..;)





Saturday, November 27, 2010

Diploma Pendidikan Awal Kanak-Kanak Islam ~~ ummi's wish list

buku ni ummi nak sangat baca wahai abu dzaatin tersayang...boleh carikan?? hee



Assalamualaikum..

semenjak beberapa kawan ummi ada amik diploma pendidikan awal kanak-kanak..
ummi terfikir2..alangkah bagusnya kalu dapat korek ilmu yang satu ini..
anak dah pun ada..sambil belajar sambil praktikkan untuk pembentukkan anak2..

ummi ada suarakan keinginan nk amik diploma course ni pada abi..
niat ummi nak belajar nak korek nak bedah ilmu ttg pendidikan awal kanak2 ni
sbb nak aplikasikan dalam rumahtangga kita..
biarlah mendidik anak2 dgn ilmu yg penuh di dada
walaupun hanya berada di rumah tapi ummi dapat praktikkan pendidikan anak2 secara formal..
(kalau dpt create mini nursery khas untuk anak2 sendiri di rumah g best..hehe~~sambil berangan)

abi setuju sahaja..untuk anak2 juga..sambil2 boleh share ngan kawan2 n adik beradik sekali
survey punya survey..kos ni ada ditawarkan di IIC,UM dan UPSI
tapi di UPSI dan UM diorg tawarkan dlm bentuk ijazah dan diploma sekali..
emm..tak banyak lagi ditawarkan di universiti awam contoh cam UIA
tapi nk survey2 lagi lah..di IIC, ia tawarkan diploma pendidikan awal kanak2 tapi di UM, ia tawarkan diploma pendidikan awal kanak-kanak Islam...ummi ada terjumpa iklan kos ni dlm paper baru2 ni..bila terbaca iklan tu..sangat2 excited ummi...;)
cam nak terus daftar..hehe..eh eh nnti dulu..tunggu baby keluar dulu..dapat nyusu bdn penuh..baru tinggal2kan g belajar..hee
itu rancangan ummi lah..kalu ikut tak sabar tu..mmg nak belajar sekarang pun boleh..
mood nak sambung belajar tgh membuak2 ni..he..tempoh pengajian n yuran pun affordable..
insyaAllah..ummi nak set dlm wish list ummi ni..
hope abi menyokong penuh (^_^)
(sbb yuran pun abi yg nk kena tanggung..hehe)

bila dah selalu free di rumah..ummi selalu godek2 internet cari ilmu yg bermanfaat
terjumpalah satu web ni..anakkusayang.com..wahh..bagus blog ni..memberi penerangan ttg pendidikan awal kanak2 secara sunnah dan macam2 ilmu yg berguna turut dikongsi..

ummi tertarik pada satu artikel ni, Kesan Negatif Kelalaian Ibubapa terhadap Anak-Anak
antara isi penting yang disebut:

“Anak yatim bukanlah anak yang ditinggal mati oleh kedua orang tua hingga ia menjadi miskin. Akan tetapi, anak yatim yang sebenarnya ialah seorang anak yang menemukan ibunya yang kurang mendidiknya dan menemukan ayah yang sibuk dengan pekerjaannya.” (baca kitab Tarbiyatu al-Aulaad Fii al-Islaam halaman 103-104)

Ibnu Qayyim rahimahullah berkata, “Barangsiapa yang tidak mengajarkan hal-hal yang bermanfaat kepada anaknya dan membiarkan begitu saja, bererti dia telah mendurhakai anaknya. Betapa banyak anak-anak yang rosak dikarenakan ulah ayah-ayah mereka sendiri yang membiarkan mereka begitu saja, tidak mengajarkan kepada mereka kewajiban-kewajiban dan sunnah-sunnah dalam agama Islam yang harus dia kerjakan. Mereka telah menyia-nyiakan anak mereka sewaktu kecil, sehingga mereka tidak bermanfaat untuk diri mereka sendiri dan mereka pun tidak mampu memberikan manfaat sedikit pun di saat orang tuanya sudah lanjut usia. Sebagaimana celaan sebagian orang tua yang dilontarkan kepada anaknya dan si anak menjawab, “Wahai ayahku, sesungguhnya engkau telah mendurhakaiku di saat aku masih kecil, maka setelah besar aku pun mendurhakaimu. Engkau telah menyia-nyiakanku sewaktu aku masih kecil maka aku pun menyia-nyiakan engkau ketika engkau sudah lanjut usia.”

Sesungguhnya kepedulian kedua orang tua tidak hanya terbatas memberikan pengajaran kepada mereka. Akan tetapi, mereka harus dibimbing dan dibantu dalam mempraktikkan bagaimana cara berbakti kepada kedua orang tuanya, tentu dengan cara dan perlakuan terbaik. Akan tetapi, jika orang tua tidak peduli akan pendidikan akhlak mereka maka si anak akan menjadi duri bagi kedua orang tuanya, karena berbakti kepada kedua orang tua merupakan sifat yang tidak akan muncul begitu saja tanpa melalui pengajaran. Oleh karena itu Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

كَفَى بِالْمَرْءِ إِثْمًا أَنْ يُضَيِّعَ مَنْ يَقُوتُ

“Cukuplah seseorang itu dikatakan berdosa karena ia telah menyia-nyiakan orang yang berada di bawah tanggung jawabnya.” (HR. An-Nasa’i dan Al-Hakim. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini hasan)

Penyia-nyiaan anak yang paling parah adalah membiarkannya begitu saja tanpa diberi pendidikan dan tidak mengajarkannya adab islam.

Ditaip ulang Ensiklopedi Anak Tanya Jawab Tentang Anak Dari A Sampai Z Abu Abdillah Ahmad bin Ahmad Al-Isawi Darus Sunnah Press.


selepas baca artikel ni..ia memberi kesa pada ummi..sungguh berat dan besar tanggungjawab ibu bapa..mahukah kita menjadi ibu bapa yang menderhaka pada anak-anaknya..walaupun ummi selalu terapkan adab2 Islam pada anak ummi..tapi cukupkah semua itu? rupanya belum cukup..banyak lagi nak kena jaga, kena kawal, kena didik...contoh teladan dr ummi dan abi juga penting supaya nanti anak2 tak persoalkan perlakuan kami yg bertentangan apa yang diajar pd mereka dalam kehidupan seharian..nauzubillah..jauhkan sikap2 itu Ya Allah..

ini membuatkan ummi tak sabar2 nak tambah ilmu di dada lagi ttg pendidikan awal kanak kanak islam..semoga Allah memakbulkan impian ummi ni..

sebenarnya ilmu keibubapaan dlm Islam byk sumber2nya yg boleh dicari dan dipelajari..melalui usrah2 dan tazkirah juga penting..melalui pengalaman ibu bapa kita dan masyarakat sekeliling..secara formal dan tak formal..cuma bagaimana tahap kesedaran kita akan peri pentingnya pendidikan awal anak2 menurut kaedah Islam dan cedok sedikit ilmu pendidikan awal kanak2 dr sudut Barat jika ia juga baik dan tidak bertentangan dgn kaedah Islam..insyaAllah..moga Allah meredhai usaha2 ini..




Friday, November 26, 2010

Dzaatin dan Puji-Pujian

Assalam..

mood nak berentry ttg perkembangan telatah dzaatin dtg balik..hehe
ok..sekarang nak cerita pasal dzaatin suka sangat jika dipuji2 dan suka memuji2..

contoh puji2an yg dzaatin suka abi ummi sebut ialah bila:

1) dzaatin pakai telekung ummi atau pakai tudung atau pakai baju..abi dan ummi cakap..'emmm cantiknyaaaa.....'..terus kakak dzaatin tersengih2 manja gitu..

2)lepas kakak dzaatin mandi..ummi abi cakap..'emmmm...wanginyaaaaa...'...

3)bila pandai wat sesuatu atau belajar perkataan baru..ummi abi sebut...'emmmm...pandainyaaa...'

setiap kali lepas puji2 kakak dzaatin..terus dia tersengih2 comel atau terus peluk abi ummi sambil sebut emmmmmmmmmmm.....hehe

bila selalu ummi abi puji2 kakak dzaatin..lama2 kakak dzaatin pandai sebut sendiri..bila lepas pakai baju, pakai telekung, pakai tudung..terus disebutnya...'emmmm cantiknyaaa' tanda kakak dzaatin puji diri sendiri..hehe..kadang2 dia betul2kan telekung ummi pakai sambil sebut 'emmm..cantiknyaaaa...' hee..yg kelakar tu part emmmmmmmm tu mmg dia tak lupa sebut jugak..lembut je nadanya..hehe

sebenarnya..fitrah kanak2 suka sgt dipuji..jadi ummi didik dia untuk terus istiqamah pakai tudung, ikut ummi abi solat, baca doa makan dan lain2 dgn amal kan puji2an atas sikap baik yg dilakukannya...beri semangat dan galakkan untuk dia terus buat..insyaAllah..moga berterusan..


p/s: puji pujian yg teragung hanya milikNya..;)

Wednesday, November 24, 2010

50 Rangsangan Mudah Menjadikan Anak Bijak


Pakar perkembangan bayi percaya bahawa tahun-tahun pertama kehidupan bayi merupakan tempoh utama pembelajaran berlaku. Anda tidak perlu muzik-muzik klasik, pita-pita belajar bahasa atau kad imbas untuk merangsang otak bayi atau kanak-kanak. Alat pembelajaran terbaik baginya ialah ANDA. Bercakap, menyanyi dan ketawa bersama-sama. .. jenis-jenis interaksi-interaksi harian begini adalah lebih penting. Namun, kadangkala memang sukar untuk memikirkan cara-cara baru untuk merangsang anak kecil anda (terutama sekali apabila anda tidak tidur malam meredakan tangisannya) . 50 aktiviti menarik (dan berdasarkan sains) yg disyorkan ini pasti membuahkan hasil.

1. BERTENTANG MATA. Ambil peluang ketika mata si kecil terbuka luas dan lihat dalam-dalam anak matanya.Bayi kecil dapat mengenal wajah di awal usia dan wajah anda adlah yang paling penting. Setiap kali dia merenung anda, dia sedang membina memorinya.

2. BERCAKAP-CAKAP DENGANNYA. Walaupun reaksi yang akan anda dapat adalah rupa keliru dan hairan di wajahnya, cuba berhenti sebentar di antara ayat untuk menggalakkan bayi memberi reaksi. Lama-kelamaan, dia akan dapat menangkap ritma perbualan dan mengisi ruang kosong yang anda biarkan senyap tadi.

3. JIKA BOLEH, SUSUKAN DENGAN SUSU BADAN. Lakukan selama mana yang anda boleh. Tahukah anda bahawa kenyataannya adalah, kanak-kanak bersekolah yang disusukan badan semasa bayi tinggi Iqnya. Tambahan pula, dengan menyusu badan anda dapat merapatkan hubungan dengan bayi sambil menyanyi, bercakap atau membelai rambutnya.

4. JELIRKAN LIDAH. Kajian menunjukkan bahawa bayi yang baru lahir semuda dua hari dapat meniru pergerakan wajah yang mudah – ia menandakan kaedah penyelesaian masalah di awal usia. 5. HASILKAN BUKU BINATANG. Sekali lagi anda melawat zoo, ambillah gambar-gambar haiwan kesukaannya untuk dialbumkan. Kemudian, ‘bacalah’ buku itu bersama-sma sambil menamakan haiwan yang dikenali atau membuat bunyi-bunyi binatang dan cerita haiwan.

6. GELETEKLAH BAYI ANDA. Geletek keseluruhan tubuhnya. Ketawa, merupakan langkah pertama dalam perkembangan humour bayi. Permainan seperti ‘cak cekur’ dan ‘labah-labah panjat perigi’ dapat mengajar anak bagaimana hendak menjangka apa yang bakal berlaku.

7. TUNJUKKAN PERBEZAAN. Pegang dua keping gambar lebih kurang 8-12 inci jaraknya dari muka bayi anda. Gambar-gambar tersebut seharusnya lebih kurang sama tetapi ada sedikit perbezaan (mungkin salah satunya ada pokok dan satu lagi tiada). Bayi yang masih kecil pun boleh melihat kedua-duanya dengan teliti dan mencari perbezaannya. Ini dapat membantu perkembangan dalam pengecaman huruf dam pembacaan apabila dia besar kelak.

8. BERKONGSI PANDANGAN. Bawalah bayi anda berjalan-jalan dalam pendukung bayi yang boleh diikat ke badan anda dan beritahu semua perkara yang anda nampak kepadanya. “Tengok anak kucing tu” atau “Besarkan pokok ni!” atau “ Dengar tak bunyi bomba tu?” – untuk membekalkan bayi anda dengan sebanyak mungkin perbendaharaan kata.

9. NYANYIKAN LAGU UNTUKNYA. Belajarlah sebanyak mungkin lagu yang anda boleh atau rekalah lagu anda sendiri (“mari kita tukar lampin, tukar lampin, tukar lampin….”). Mainkan lagu Beethoven atau Beatles… Ada kajian yang mencadangkan bahawa mempelajari ritma muzik, ada kaitan dengan pembelajaran matematik.

10. GUNAKAN MASA MENUKAR LAMPIN SEPENUHNYA. Gunakan waktu menukar lampin untuk mengajar bahagian-bahagian badan atau pakaian. Ceritakan sambil menukar lampin untuk mengajar bayi menjangka rutin.

11. SENTUH DAN RASA. Simpan sekotak helaian kain dengan tekstur yang berbeza-beza; sutera, kain tuala, kain kapas dan linen. Perlahan-lahan sapukan kain-kain tersebut pada pipi, kaki dan perut bayi sambil bercerita bagaimana rasanya.

12. PERGI MEMBELI-BELAH. Bila anda perlukan rehat daripada menari dan menyanyi, lawatlah pasaraya. Wajah-wajah, bunyi-bunyian dan warna-warna yang ada di sana menghiburkan bayi.

13. BERI KATA KUNCI. Jika anda berkata “Mak nak buka lampu ni,” sebelum menekan suis, anda sedang mengajar sebab dan akibat.

14. BERI KEJUTAN. Kadangkala, gembirakan bayi dengan meniup muka, tangan atau perutnya perlahan-lahan. Cuba tiup sambil membuat corak dan lihat reaksinya.

15. SEDIAKAN BANYAK TISU. Jika bayi anda suka main tisu, biarkan sahaja. Dengan hanya beberapa sen, anda mendapat alat mainan deria yang boleh direnyuk dan digosok. Sorokkan mainan kecil di bawah tisu dan biarkan dia mencari.

16. BACA BUKU. Berulangkali. Saintis telah mendapati bahawa bayi semuda lapan bulan dapat belajar mengenali turutan dalam cerita jika dibaca dua atau tiga kali berturutan – ia dipercayai membantunya belajar bahasa.

17. MAIN CAK-CAK. Menyorok-nyorok bukan sahaja dapat membuatkan dia ketawa. Bayi anda belajar bahawa objek boleh hilang dan muncul kembali.

18. JANGAN LUPA REHAT. Luangkan masa beberapa minit sehari dengan hanya duduk di atas lantai bersama bayi anda – tanpa muzik, tanpa cahaya terang, tanpa mainan. Hanya biarkan anak meneroka dan lihatlah ke mana dia membawa anda.

19. MAIN DENGAN WARNA. Pilih satu warna dan suruh anak anda cari objek lain yang sama warna sewaktu anda berdua berjalan atau menaiki kereta bersama. Kemudian, suruh pula anak memilih warna untuk anda pula mencarinya.

20. BIARKAN DIA BERMAIN DENGAN MAKANANNYA. Apabila anak sudah boleh makan, hidangkan makanan dengan tekstur yang berbeza – termasuklah kacang pea dimasak, bijirin, pasta atau cebisan daging dikisar. Dia dapat berlatih mencubit dan meneroka deria rasanya.

21. ANGKATKAN SAHAJA. Jika bayi anda asyik menjatuhkan barang mainannya dari kerusi makannya yang tinggi, angkatkan dan beri kembali kepadanya walau berapa kali pun dia melakukannya. Dia sebenarnya sedang belajar dan menguji hukum graviti. Berikan dia beberapa keping kertas atau bola tennis, letakkan besen besar di bawah kerusinya dan biarkan dia menjalankan eksperimennya sendiri.

22. BIAR DIA MEMBEBEL. Bayi anda memahami suara tinggi dan bunyian aneh yang anda buat. 23. LATIHAN MENEKA. Gunakan beberapa cawan plastic dan sorokkan satu permainan kecil di bawah salah satu cawan tersebut dan biarkan dia meneka sambil mencari mainannya.

24. BINA LALUAN HALANGAN. Tingkatkan kemahiran motor dengan meletakkan kusyen sofa, bantal, kotak atu permainan dia tas lantai dan kemudian tunjukkan kepada bayi bagaimana hendak merangkak di bawah, di atas atau di sekeliling halangan tersebut.

25. IKUT RENTAKNYA. Semakin anak anda membesar, dia semakin suka mencuba kreativitinya untuk melihat jika anda benar-benar mengikut apa yang dia lakukan seperti membuat bunyi aneh, merangkak secara terbalik atau ketawa.

26. BUAT MUKA LAWAK. Kembungkan pipi dan suruh anak sentuh hidung anda. Bila dia sentuh sahaja, poof! Tiupkan ke mukanya. Suruh dia tarik telinga anda dan jelirkan lidah. Buat bunyi yang pelik ketika dia memegang kepala anda. Amalkan rutin yang sama tiga ke empat kali dan kemudian tukar caranya untuk membiarkan anak kembali meneka.

27. RASA SEKELILING ANDA. Berjalan-jalanlah di sekitar rumah dengan mendukung bayi. Letakkan tangannya pada tingkap, kain, daun dan objek-objek selamat yang lain sambil me’label’ barangan tersebut.

28. CERITAKAN KISAH DONGENG. Pilih kisah dongeng kegemarannya dan tukarkan nama watak utama ke nama anak supaya dia seronok.

29. BAYANGAN WAJAH. Biarkan bayi anda merenung dirinya di dalam cermin. Dia mungkin menyangka yang dia sedang memerhatikan budak comel yang lain, tetapi dia akan menyukainya bila bayi “yang lagi satu” senyum dan melambai padanya.

30. (KADANGKALA) BIARKAN DIA JADI BOS. Bina keyakinannya dengan memberi peluang untuk dia memilih salah satu daripada dua pilihan: mangkuk berlainan warna ketika waktu makan, contohnya. Dia akan tahu bahawa keputusannya diambil kira – dan boleh berlatih menghafal nama warna.

31. GOYANGKAN BADAN. Ajar anak untuk menari twist dan menjerit, mengepak seperti ayam atau berpusing seperti ballerina.

32. JADILAH TAMAN PERMAINAN. Berbaring di atas lantai dan biarkan bayi anda memanjat dan merangkak di atas anda. Ia lebih murah daripada membeli gymnasium mainan dan lebih menyeronokkan. Anda dapat meningkatkan koordinasi dan kemahiran menyelesaikan masalahnya.

33. KIRA SEMUANYA. Kira berapa banyak blok kayu yang boleh anak anda susunkan. Atau jumlah anak tangga dalam rumah anda. Atau jari jemari tangan dan kakinya. Kira dengan kuat dan pasti dia akan mengikut anda.

34. GUNAKAN MASA BERCERITA SEPENUHNYA. Tunjukkan segala gambar dengan terperinci, dan Tanya anak anda segala jenis soalan daripada soalan abstrak (“adik rasa kenapa Pekan nak makan telur tembakul ibunya?”) sehinggalah ke soalan konkrit (“Pernah tak adik nampak kucing putih?”)

35. TUTUP TV. Bayi anda memerlukan interaksi secara berdepan drngan seseorang yang tidak dapat diberikan oleh rancangan TV, walau sebaik manapun rancangan itu mengajarnya

36. TUKAR PEMANDANGAN. Tukar kedudukan kerusi makannya di sebelah meja yan lain. Anda dapat mencabar memorinya untuk mengingat di mana hidangan diletakkan setiap kali waktu makan.

37. MAIN PERMAINAN MEMORI WAJAH KELUARGA. Ambil gambar wajah-wajah ahli keluarga yang penting dlam kehidupan bayi anda, buat dua salinan bagi setiap satu gambar – dan anda sudahpun ada satu set kad suai padan. Susunkan ia menghadap ke atas di atas lantai, dan bantu anak anda mencari dua kad yang serupa. Semakin bayi anda membesar, anda boleh mengubah cara bermain dengan menyusunnya menghadap ke bawah (menelangkupkannya) .

38. RAKAM VIDEO UNTUKNYA. Tonton video bayi anda mandi buat kali pertama, belajar merangkak, main dengan nenek dan datuk bersama-sama dengannya. Ceritakan kisah video itu untuk mengasah kemahiran berbahas dan memorinya.

39. MAIN HUJAN. Lompat ke dalam lopak air yang besar. Duduk di atas rumput basah bersamanya. Walaupun kotor, ianya menyeronokkan dan merupakan salah satu cara belajar tentang basah dan kering.

40. MENANGKAP SERANGGA. Tunjukkan gambar serangga tidak berbahaya (kumbang ladybird, cengkerik, rama-rama) di dalam majalah atau buku, kemudian pergi ke taman bunga untuk mencarinya.

41. BERGURAU-SENDA. Tunjukkan gambar Pak Cik Mat dan katakana “Ini Ibu.” Kemudian akui kebodohan anda dan ketawakan ‘gurauan’ anda itu untuk membina naluri humour dalam dirinya.

42. MAIN DENGAN PAKAIAN. Biarkan anak anda bermain dengan pakaian lama ayahnya. Cari kembali topi-topi, skarf atau sarung tangan lama. Main permainan olok-olok dan biarkan kreativiti dan imaginasinya membawa anda.

43. AJAR TENTANG ISIPADU. Kumpulkan cawan-cawan atau bekas plastik yang berbeza saiz, dan biarkan anak anda memenuhkan air ke dalamnya. Kadangkala, dia akan hanya menuangkan sehingga setengah penuh. Terangkan kepadanya cawan yang mana lebih besar dan yang mana lebih kecil. 44. HASILKAN ALBUM KELUARGA. Masukkan gambar saudara mara jauh dan dekat, selalulah melihatnya untuk membina memori anak anda. Sewaktu neneknya menelefon, tunjukkan gambar nenek sewaktu anak bercakap dengannya di telefon.

45. SURUH ANAK MEMBUAT KERJA. Anak kecil boleh membantu mengasingkan pakaian yang ingin dicuci mengikut warna. Dia juga boleh mengasingkan bajunya di antara baju-baju lain. 46. PERGI KE PERPUSTAKAAN. Ambil peluang bila perpustakaan anda menganjurkan sesi bercerita atau tayangan teater boneka. Selain itu, barisan buku-buku juga pasti tidak menjemukan.

47. CONTOHI CARA SESAME STREET. Khaskan satu minggu untuk satu abjad. Contohnya, baca buku yang bermula dari A, makan makanan A, potong snek mengikut bentuk A, dan tulis huruf A di halaman luar rumah dengan kapur.

48. MAIN BERULANG-ULANG. Cari semula permainan lamanya sewaktu dia masih bayi. Anda pasti kagum dengan kebolehannya mencari cara baru untuk bermain dengan permainan lamanya itu.

49. MAIN “TIRU-MENIRU”. Merangkak dengan kelajuan yang berbeza-beza supaya anak boleh meniru anda.Berhenti sekali-sekala untuk bermain permainan lain.

50. BERCAKAP TENTANG PERASAAN. Peluklah dia waktu dia ingin tidur dan tanya apa yang membuatkan dia gembira atau sedih hari ini. Apa yang membuatnya marah atau bangga? Anda akan bantu dia memahami apa yang telah berlaku dan cara melabel emosi. Aktiviti ini harus dikekalkan sehinggalah dia masuk Universiti nanti.


disalin dari: aniemz.blogspot.com..

tq..hehe

Monday, November 22, 2010

Petua Elak Guna Buai Untuk Bayi Baru Lahir

Pada minggu pertama biarkan anak tidur ikut selera dia.  
Berikan susu  mengikut time(kalau ikut doktor dia pasti marah).  
Saya berikan anak saya  susu setiap 3 jam.  
Pada minggu kedua atur susu anak anda supaya anda boleh  menyusukan dia tepat pada jam 12 malam.  
Mengikut doktor yang berikan petua  ni susu pada jam 12 malam paling pekat. 
InsyaAllah bayi akan tertidur  selama 5 atau 6 jam.  
Mungkin ibu boleh mula tidur jam 9:00 malam, tapi  pastikan seseorang mengejutkan ibu pada jam 12 malam untuk menyusukan anak.   
Pastikan anda menyalin lampin anak sebelum dia tertidur samada sebelum  menyusu atau selepas menyusu.  
Bila dalam pantang lagi dia sudah terbiasa  tidur nyenyak sepanjang malam, dia biasanya tak meragam lagi selepas tamat  tempoh pantang.  
Buai kalau boleh jangan diamalkan sangat, bukan apa, kalau nak berjalan  susah.  
Kalau nak tidur rumah orang yang tak ada anak kecil, macamana?  
Atau  kalau kita pergi outing, hotel biasanya tak menyediakan buai.  
Masa tulah  kita rasa peritnya ajar anak berbuai.  
Saya tak ajar anak berbuai, tapi di  rumah baby sitter memang dia buaikan.  
Tapi Alhamdulillah di rumah tak pulak  dia minta dibuaikan.  
Kalau siang hari mau sampai 2 jam dia tidur. 
Kalau dah mula ajar anak berbuai, ambil masa paling lama seminggu untuk  memisahkan dia dari buai.  
Tahan hati dan tahan telinga supaya dia dapat  berpisah dari buai..

tips dipetik dari:http://www.mail-archive.com/hizb@hizbi.net/msg14506.html

Wednesday, November 17, 2010

Selamat Hari Raya Aidil Adha ;)

copy di sini


sempena hari raya aidil adha pada tahun ni, ummi nak ucapkan salam aidil adha buat abi dan kakak dzaatin tersayang...tima kasih buat abi banyak berkorban untuk kami..tak yerbalas segalanya..luv u..

tak lupa family di kedua2 belah abi dan ummi di kampung...

sepatutnya raya pertama untuk raya haji tahun ni, turn kami balik ke perlis, tapi sbb ummi ngah sarat plus abi dapat cuti sehari je..jadi kami berkorban untuk tidak balik kg..hanya berhari raya di Nilai sahaja...mood raya pun cam xde sbb rasa xmeriah tak berada di samping keluarga...bukan selalu2 jumpa kan..mm

apepun..kami tetap pulang ke kampug abi di Ipoh pada hari Jumaat petang..Ipoh dekat sikit, jadi ambil kesempatan untuk berziarah keluarga di sana..

tak lupa untuk kawan2 bloggers yang sudi menjenguk blog Kisah Kasih Kita ini..selamat hari raya ye ;)..maaf zahir batin...

mari kita ambil masa sedikit mendalami hikmah kisah pengorbanan seorang bapa, isteri dan anak..artikel ini dipetik dari blog Jalanan hamba :

Nabi Ibrahim AS sebagai seorang ayah, patut dijadikan contoh tauladan bagi ayah-ayah dimasa kini. Beliau amat mencintai anak dan istrinya, tetapi cintanya kepada Allah mengatasi segala-galanya.

Oleh itu beliau rela mengorbankan apa sahaja, bahkan mengorbankan putranya sendiri sekalipun, demi untuk memenuhi panggilan Alloh SWT. Godaan Iblis yang tak henti-hentinya itu, tak mampu menggoyangkan imannya, bahkan semakin tabah dan tetap hatinya.

Dalam rangkaian sejarah peristiwa korban ini, Siti Hajar sebagai seorang isteri dan ibu yang amat kuat imannya dan setia kepada suami serta cinta dan kasih sayang kepada puteranya.

Ibu yang demikian ini wajib diteladani oleh ibu-ibu masa kini. Ia seorang ibu yang baik, sabar dan tabah. Ia tidak bersedih ketika suaminya meninggalkannya seorang diri di gurun sahara. Ia merelakan suaminya pergi karena pemergiannya itu untuk memenuhi panggilan Allah.

Ia rela berkorban dan mengorbankan apa sahaja, bahkan merelakan putranya untuk disembelih oleh suaminya sendiri, demi untuk berbakti kepada Allah SWT. Ia tidak terjejas oleh godaan Iblis walaupun godaan itu menggiurkan, Ia menolak semua godaan itu.

Oleh itu, tekad yang tulus dan iklas Siti Hajar ini patut dicontoh dan diteladani oleh kita semua, terutama oleh para Ibu dan wanita-wanita masa kini.

Kesetiaan seorang isteri kepada suaminya dan ketabahan serta kesabaran dalam mengurus tugas-tugas rumah tangga adalah sumber keharmonian rumah tangga itu sendiri, sekaligus kebahagiaan dalam rumah tangga.

kita perhatikan pula ketokohan nabi Ismail AS, Ia adalah seorang tokoh yang patut ditiru dan dicontoh oleh para remaja kita dewasa ini. Untuk membuktikan ketakwaan dan kebaktiannya kepada Alloh SWT, serta kebaktiannya kepada kedua orangtuanya, Ia rela mengorbankan nyawanya berpisah dari jasadnya. Bukankah ini sebuah pengorbanan yang amat luar biasa dari seorang pemuda?

Hanya dengan pengorbanan yang besar itulah kebahagiaan akan dimiliki, Allah telah berfirman dalam Al-Qur’an Surat Al-Imran ayat 92 :

“Lan-tanalul birro hatta tunfiqu mimma tuhibbun”

Artinya :
Kamu sekali-kali tidak sampai kepada kebajikan (yang sempurna), sebelum kamu menafkahkan sebahagian harta yang kamu cintai.

Akhirnya Allah tidak mensia-siakan pengorbanan mereka itu. Allah telah menukarkan Nabi Ismail dengan seekor kambing Kibas, dan Allah telah meninggikan darjat mereka disebabkan oleh pengorbanan mereka yang ikhlas itu. :)


Monday, November 15, 2010

Ummi dan Mengidam

slrpppp...entry ni mmg mmbuatkan ummi terliur sekejap hehe..
ummi nak kongsi sikit pasal cerita mengidam ummi tika mengandungkan baby kedua ni..
yelah dh nak bersalin dh kan..nnti dh bersalin, ummi sibuk nk cerita pasal baby dan reaksi kakak dzaatin dapat adik pulak..he

ceritanya camni..masa belum tahu ummi mengandungkan baby..selera ummi biasa2 je..macam biasa kata org..tapi bila tahu je dah pregnant 5 minggu..terus lidah jadi kecur nak makan itu ini..mengada sungguh lidah ni kan..hehe..

sebenarnya sepanjang tempoh mengandung, ummi xdelah mengidam yg bukan2 sampai abi tak dapat nak cari..semuanya senang nak cari..aaa..ada jugak..satu je..iaitu jeruk anggur..yg ni lama benar ummi mengidam baru nak dapat..cari kat Giant xde, kat gerai2 xde..dh ujung2 pregnancy baru jumpa..tapi adalah beberapa butir je ummi makan..hehe..



masa awal2 mengandung tu..ummi kan ngah wat praktikal di salah sebuah anak syarikat uia..jadi wat kat dalam uia jelah..masa ni lidah amat selalu nk makan spagetti jer..bila lunch je..cari spagetti..nasib mudah jumpa sbb uia ni byk restoran arab dan banyak juga pilihan makanan arab dan western..kan byk student luar negara..mula2 ummi beli di restoran Momma Mia...rm10 ringgit jugalah ummi beli spagetti cmpur salad kentang ngan sekeping pizza...uish..kuatnya makan..kali ni ummi bungkus makan di ofis je..restoran ni mmg selalu ummi ngan abi dating masa belajar dulu..sbb kami dua2 mmg lidah western n arab punya..hehe..(aaa..dating halal ni tau) ;)..kalu tak beli kat restoran ni, ummi beli kat Babush..spagetti sni simple n murah je..letak penuh2 pun rm3.50 jer..lg sedap campur sos byk2...emmmm...kalu tak kat dalam uia, ummi makan spagetti kat restoran pizza..thai flavour nye...emm..mmg salute lah dia punya flavour tu..teringat2 ummi..kalu kat sini selalu kami order pizza sekali..sekali order 2 regular plus 2set spagetti..ini bkn ummi je..abi pun tumpang mengidam sekali hikhik..kakak dzaatin pun suka sangat..pizza tu kadang abis sekeping campur sup cendawan ngan beberapa urat spagetti ummi..hee






selain spagetti n pizza...ummi mengidam sangat koew tiaw tom yam SR..mmg kelas jugak rasanya..setakat ni ummi xdapat mkn g ni...abi pun tertanya2..bila ummi nak..seolah2 abi pun teringin sama...hehehe..



selalu bila cakap mengandung, mesti org ingat ibu mengandung suka mempelam muda kan..mengandung kali ni, ummi tak berkenan nak makan mempelam muda pun..rasa tak kena ngan lidah..tak macam masa mengandung kakak dzaatin dulu..sampai seluruh taman abi cari mempelam muda, last2 amik kat dalam kawasan surau..pagi2 subuh abi g kait..hehe..mempelam telur..masa tu mmg hantu mempelam muda lah..tapi kat KL payah nak cari..itulah jenuh abi memusing mencarinya..tima kasih ye abi..;) sbb tu sekarang ni, kakak dzaatin suka makan masam2..mempelam muda pun makan, oren masam2 pun makan..hehe..sekarang ni dh ada 6 biji mempelam terkumpul lam peti ais..3biji mempelam epal plus 3biji mempelam biasa..satu kawan abi bg..satu mak ummi bg dari kg..tapi...............sape nak makan................abi pun jenis xsuka masam2..nak bg kakak dzaatin pun, adalah sekerat je dimakannya..nak buat jeruk pun, xselera juga..sape nak?? sape nak??






xselera mempelam muda tapi selalu terliur coklat bar...ini punya makanan mmg always ummi teringin..sepanjang mengandung ni lah...selalu nk makan coklat jer..kiranya mengandung kali ni, lidah nak manis2 je..xmacam sebelum ni nak masam2 jer..emm..nape ye??



buah-buahan pun ummi suka makan....minggu ni nak epal, minggu depan nak tembikai...pastu nak pisang..dulu tak suka sangat pisang..kali ni berkenan sgt nk makan pisang...tu pun baru dapat makan..abi baru beli...nyum nyum...



aa..minggu ni punya mengidam, mood ummi nak makan kek coklat moist...teringinnya.....dapat sepotong pun jadilah...he



emm..macam2 ummi nak makan ye..sian abi nak kena settle satu2 wish list ummi ni..tapi abi mmg suka sbb yg banyak makan pun abi lah..ummi dapat sikit pun dah puas..jadi tukang pengabisnya abi je lah..hehe..tu lah abi suka sbb semua yg ummi suka tu abi pun suka jugak..;)



p/s: abi dulu meleleh2 air liurnya dr baby sampai umur 3tahun sbb opah nk makan nenas...tgh nak suap tetiba sakit nak bersalin..tak sempat opah makan terus kena g hospital..jadinya..melelehlah air liur abi sampai 3tahun lamanya..hehehe...ingat tu abi..hi


semua pic dicedok dari google..tq

Sunday, November 14, 2010

Sakit Selang 15 minit..dh nk bersalin ke???

Assalam..

hari jumaat lepas..
tengah hari tu, tiba2 perut ummi sakit sgt..
bahagian kiri je..
menyucuk2..
masa tu tengah memasak..
ummi xsedap hati..ummi terus telefon abi..
ummi cakap, perut ummi sakit sgt..tp konfius nape sebelah kiri je..
abi terus risau nak balik jenguk ummi..
tapi ummi tak bagi..
ummi cakap, ummi saja telefon nak alertkan abi..
suh berjaga2..kalu lagi teruk sampai tak tahan dah, baru ummi telefon sekali lagi mintak abi balik..
abi dah risau2 dh..
takut time sakit sgt tu tak sempat abi balik..
15 minit perjalanan dr ofis ke rumah..
tp ummi ok lagi..
ummi tahan sakit sambil siapkan mkn tgahari dan makan sama2 ngan kakak dzaatin
lepas makan, sakit dh berkurang..
Alhamdulillah..

petang..
perut ummi memulas lain macam..
kejang, tegang je..
senak pun ada..
aduh..kali ni macam tak tahan pulak..
bukan sebelah kiri je..
tapi seleuruh perut dpn dan bahagian bwh
rasa macam baby dh menurun ke bawah sedikit dr biasa
dh tak boleh duduk
berdiri mmg xlarat dh
kena berbaring je..
ummi dah gelabah..
tapi pinggang tak pulak sakit
kalu contraction sebenar tu depan belakang semua sakit..
tapi ni bahagian depan je..

bila sakit ummi tengok jam
tunggu lagi
lepas 15 minit datang balik kenjang dan tegang
sakit sgt..
15 minit dtg lagi..
ni sah mcm contraction jer..
aduh..dh nk bersalin ker??
lambat g due ni..
lagi sebulan ni..
tapi dlm sakit2 tu, ummi tak telefon pun abi..
ummi nak tunggu abi balik dr kerja je.
dh petang dh pun..ni time abi balik kerja
dalam hati mmg tahan sgt2 sakit tu
selagi tak turun tanda bleeding ke air ketuban pecah ke
ummi tak yakin sgt...ummi betul ke contraction nak bersalin ni??..
tak de pengalaman sakit bersalin secara normal lagi
masa kakak dzaatin dulu, ummi kena paksa bersalin
jadi tak tahu macam mana permulaan sakit tu..

tunggu punya tunggu
rupanya malam lepas maghrib baru abi balik.,
aduhhh..
sakit terasa lg..
abi masuk2 je tgok ummi terbaring muka berkerut tahan sakit..
abi tanya penat ke? sbb ummi ada mild alahan..
ummi geleng..
ummi cakap perut sakit sgt setiap 15minit
terus abi pujuk g klinik
ummi tak nak
takuut..
nnti kalu g klinik, doktor cek jalan buka, ummi sakit....
masa dzaatin dulu, seksa ummi tahan sakit bila doktor cek jalan buka..
ummi fobia..huhuhu
punya fobia tak nak g klinik..
apela ummi ni..hehe
abi pujuk2 jugak..
ummi tak nak tak nak
tahan jugak sakit tu..
bila tegang ummi suruh abi rasa perut..
tegang tak perut ummi??
abi cakap..a.aa tegang sangat
bila dh tak tegang ummi ty lg, tegang tak perut ummi..??
aaa yg ni tak tegang..
abi cakap..jom2..contraction lah tu..nnti jadi apa2 xsempat karang
ummi tak nak tak nak jugak..
ummi cakap ummi leh tahan g sakit ni...
nak tunggu malam2 cikit
kalu xtahan sangat, baru kita g..
heeee

lepas solat isya'
ummi minta izin abi nak masuk baring dulu..
sakit rasa lagi
abi teman main ngan kakak dzaatin di ruang tamu
last2 tahan punya tahan..
ummi tertidur..................................................

tengah malam ummi terjaga
kakak dzaatin merengek nak air masak..
ummi beri botol air masak kat dia..
ehh??
perut dah ok
dah tak sakit..
fuhhh
Alhamdulillah..
lega hati ummi..
tak jadi bersalin g nih..
hehe
lega lega...

pagi2
abi tanya sakit g tak..
ummi sengeh..tak daaah...
haa kan betul kita tak yah g klinik..
bukan sakit nak bersalin pun...
abi cakap..
'yelah tu...'
he he he

emm..konfius jugak ummi nih..
cmne nak beza betul2 sakit nk bersalin atau mmg sakit tp mmg tak sampai masa g
aduhh...
hospital dh la 30minit jauhnya
sempat ke kalu betul2 sakit nih??

Ya Allah permudahkanlah urusan bersalin ku ini..
semoga kedua-duanya selamat
amin..



Saturday, November 13, 2010

Book Review: Rumahku Ofisku, Tips Wanita Bekerja Dari Rumah


Assalamualaikum..
emm dh lama tak buat book review..
kali ni atas permintaan aunty Mawaddah , ummi usahakan buat book review untuk pembakar semangat sesiapa yg sedang bekerja dari rumah merangkap suri rumah tangga..buku ni ummi beli pada tarikh 11 Julai 2010..masa tu baru habis praktikal..mood nak bekerja dari rumah mmg berkobar2 masa tu..jadi ummi carilah bahan2 yg berkaitan buat inspirasi..terjumpa lah dlm laman web galeri ilmu pasal buku ni..

meh kita kenal2 dulu ngan penulisnya..namanya Mazneera Zainal..seorang lulusan BSc (Honours) in Economics and Management, Uniersity of London..penulis memilih untuk menjadi surirumah moden semenjak mendirikan rumah tangga kerana nekad mahu mendidik dan membesarkan sendiri tiga orang permata hati..merupakan pengasas MotivasiHaji.com dan SoftwareForMuslim.com, dua e-kedai yang menjadi perniagaan utama beliau..

buku ni ada tiga bahagian..

Bahgian pertama: Senario dan Realiti Masa Kini

Bab 1: Wanita berijazah menjadi surirumah moden?

bab ni menjelaskan bahawa statistik pada tahun 2005 telah direkod mengatakan walaupun wanita di Malaysia mempunyai tahap pendidikan tertinggi, tapi hanya 47peratus yg menjadi sumber tenaga kerja kepada negara..kebanyakkan memilih untuk berhenti selepas bersalin..ini kerana kerajaan kurang menyediakan pusat jagaan kanak2 di tempat kerja..tahun 2007, kerajaan mula menggalakkan penyediaan pusat jagaan kanak2 di tempat kerja sbb nak menarik balik golongan wanita keluar bekerja..tapi masih ramai wanita memilih untuk berhenti kerja..kenapa??

kerana penulis berpendapat makan gaji bukan satu-satunya sumber rezeki.. kemudahan internet yg pesat kini membantu wanita menjadi usahawan di rumah sendiri..perniagaan internet bukan sahaja menjana pendapatan, kalu kena gayanya boleh menjadi jutawan seperti Irfan Khairi yang menjadi jutawan pada usia muda..

penulis berpendapat juga wanita memilih untuk berhenti kerja adalah kerana ingin menjaga dan mendidik anak2 sendiri .. apakah faktor menyumbang kepada keinginan ini??
kerana:

  • 7 tahun pertama adalah paling kritikal dalam pembesaran dan pendidikan anak2..didikan awal memberi impak yg besar..menurut islam 7 tahun pertama adalah masa di mana kebergantungan anak kepada ibu bapauntuk memenuhi keperluan mereka berada di tahap yg tinggi..pakar pendidikan mengatakan, ibu khususnya perlu berada di samping anak2 dlm memberikan pendidikan tidak formal sepanjang tempoh 7 tahun pertama contohnya merangsang fizikal motor, penguasaan bahasa, pemikiran dan penggayaan abjad serta nombor..children learn what theay live, and live what thay're learned..jadi kalu pendidikan diserah bulat2 pada pengasuh atau jiran, akibatnya mereka terdidik dgn cara pendidik itu..ibulah pendidik yg terbaik kerna hubungan kasih syg yg wujud..tentulah ibunya mahukan yg terbaik buat anaknya..
  • faktor keselamatan anak2..dgn masalah jenayah dan penderaan yg berlaku di mana2..kecuaian pengasuh dan lain2..membuatkan wanita membuat keputusan sedemikian..
Bab 2: menyelami kehidupan Seorang Wanita yang Bekerja di Rumah

ada persepsi mengatakan berada di rumah tidak memenatkan seperti bekrja di luar..bagi penulis, sebenarnya wanita yang menjadi surirumah memainkan peranan isteri dan ibu sepenuh masa serta turut memilih untuk bekerja dari rumah juga mempunyai bebanan tugas yg amat besar..beban tugas termasukalah menjaga makan minum anak2, mendidik, dan ditambah lagi bebanan kerja2 rumah seperti mengemas, membasuh dan melipat kain..ini tidak termasuk tuntutan kerja2 peribadi..

penulis ada menceritakan bagaimana jadual hariannya menguruskan rumah dari pagi sehingga malamnya..

Bab 3: Cabaran Bagi Seorang Surirumah Berijazah

antara cabaran yg diulas penulis ialah:
  • konflik diri - dihantui rasa bosan..setiap kali konflik datang, fikirkan tujuan utama mengapa kita duduk di rumah - unruk mendidik anak2 dan betapa besar manfaat yg diperoleh oleh anak2 tercinta..
  • tekanan dr orang sekeliling - ibu bapa, kawan2..mereka mengatakan duduk di rumah bukan dapat apapun, stigma ini lahir disebabkan manusia zaman sekarang cenderung mengukur segalanya dr aspek material..
  • tekanan kewangan - kita mungkin tertekan sbb bergantung penuh pd suami padahal kita ada ijazah yg boleh digalanggantikan dgn wang..kita tidak dapat belanja sesuka hati dgn wang yg terhad..ttpi penulis merasakan apa yang terbaik untuk anak2 ialah dgn mendidik mereka sendiri di rumah..dari situlah penulis nekad untuk bekerja dari rumah dan mencapai kesimbangan dlm kedua2 perkara itu..iaitu membesarkan anak2 dgn tangan sendiri dan pada waktu yg sama melakukan apa yg diminati dan boleh menjana pendapatan keluarga..
  • rasa rendah diri - rasa kerdil dihadapan kawan2 yg bekerjaya tinggi..ttpi sokongan suami mengatakan pengorbanan yg dibuat demi mendidik anak2 sendiri adalah lebih besar ertinya dan sepatutnya berbangga dgn pencapaian anak2 yg cerdik dan pintar..

Bahagian Dua : Pelbagai Tip Untuk Wanita bekerja dari Rumah

Bab 1 : Tip Pengurusan Masa

Berikut adalah sarana bagi membolehkan anda melakukan kerja serentak sebagai ibu, isteri dan bos di rumah:

  • cara bijak untuk kurangkan masa memasak - sediakan rencah utnuk memasak dlm kuantiti yg banyak, memasak dgn kuantiti yg banyak termasuk tegahhari dan malam sekali dan membeli keperluan dapur seminggu sekali..
  • serampang dua mata - melipat kain sambil melayani anak2 sibuk bermain atau melayani pertanyaan mereka, membaca sesuatu bahan bacaan ketika sdg menyusukan anak, gunakan masamenjemput anak2 di sekolah sambil2 menghantar barang2 yg dipesan oleh pelanggan, mendapatkan bekalan dan stok atau membeli barangan runcit.
  • gunakan masa bersendirian untuk fokus dgn kerja - gunakan masa ktika anak2 bersekolah, ketika tidur untuk betul2 fokus pada pekerjaan di rumah..
  • jadikan setiap detik sebagai 'masa berkualiti' - perlu mencipta masa berkualiti jika tahu matlamat berada di rumah..
  • jangan sampai ada yang terabai - pegang pd konsep 'full time mum, part time everything else'..sesibuk manapun dgn urusan kerja, anak2 dan suami tidak boleh diabaikan..
Bab 2 : Tip Bekerja di samping Anak2 Kecil

Gunakan waktu tidur anak sebagai waktu bekerja

- waktu pagi ketika masih belum bangun, ketika mereka tidur sebentar..lakukan kerja anda sahaja kerna waktu2 lain kerja tugasan harian di rumah boleh dilakukan ketika mereka berjaga..jika tiada urusan yg mustahak, gunakam masa nak2 tidur untuk anda berehat seketika kerana kita juga perlukan tenaga untuk recharge semula..
- gunakan waktu malam apabila masa bersama anak2 diambil alih oleh suami pula..biarkan anak2 bemesra dan bermain bersama ayahnya pula..

Hadkan sempada kawasan bekerja anda

- jadikan sebuah bilik sbg home office anda..
- disiplin diri perlu supaya anda dapat melaksanakan tugasan harian di samping mencapai matlamat sendiri dlm perniagaan anda

Bab 3 : Tip Menghadapi Rasa Sunyi dan Terasing

  • ada network
  • bergaul dgn masyarakat sekeliling
Bab 4 : Tip Menangani Tekanan (stress)
  • merancang kerja - rancang kerja mengikut keutamaan, kemampuan dan keadaan realiti semasa
  • bersenam untuk mengatasi stress
  • belai dan manjakan diri - di spa atau lakukan sendiri di rumah
  • kawal marah anda
  • bermunajat kepada Allah - amalkan doa matsurat, Alkahfi:10
  • jangan simpan dalam hati - komunikasi yg baik dgn suami dan keluarga..luahkan..
Bab 5 : Tip Meningkatkan Keyakinan Diri

  • bersolek dan berpakaian cantik di rumah
  • bersenam untuk kesihatan dan kecantikan
  • menjaga kecantikan dalaman - ambil makanan kesihatan tambahan
  • menghadapi rasa tidak yakin dengan tingkatkan disiplin diri, banyakkan membaca buku, libatkan ahli keluarga untuk mendapat sokongan yg baik
Bab 6 : Tip Mengatasi Rasa Bosan dgn Persekitaran

  • jadikan rumahku syurgaku - hiasi rumah dgn cantik
  • hijau damai dan membelai jiwa - memerhati suasana hijau di sekita rumah
  • hiasi home office anda - lengkapkan dgn dekorasi menarik
  • berubah angin - keluar berjalan2 sekali sekala
Bab 7 : Tip Mengatasi Tekanan Kewangan
  • berbelanja mengikut pendapatan yg ada
  • rancang belanjawan bulanan
  • elakkan pembaziran
  • hasilkan sesuatu yg produktif - menulis buku
  • amalkan solat sunat dhuha
akhir sekali penulis ada menyenaraikan beberapa idea untuk memulakan kerja dr rumah di ruangan bahagia ketiga..

setakat ini dulu review serba sedikit ttg buku yg bermanfaat ini..akhir kalam dr penulis, beliau mengajak kembali berfikir apa matlamat sebenar untuk bekerja di rumah..jadikan faktor yg kuat untuk terus beristiqamah..insyaAllah..matlamat yg baik akan dibantu dan dipermudahkan oleh
Allah..


p/s: buat mawaddah, ana syorkan anti baca sendiri buku tu untuk kepuasan..hehe..insyaAllah..moga pangalaman anti memberi inspirasi untuk ana juga..chaiyyok!!