CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, December 27, 2009

baru nampak dua giginya yang putih suci tuuu...


kalu kena gigit ngan giginya ni..merana la jawabnya..atuknya sampai terjerit2 sakit kena gigit..hehe..




Saturday, December 26, 2009

Sikap terbaru Dzaatin di sepanjang usia 7 bulan


dzaatin suka berfikir dan berimiginasi..dzaatin akan tiba2 diam dan termenung lama sehingga ummi atau abi mengejutkan lamunannya baru terjaga dari lamunannya

Suka menggoncang apa2 sahaja barang yang dipegangnya..tambah2 bila mengoncang botol air suamnya..apabila air itu berkocak, dzaatin akan ketawa mengekek2..akan terus digoncang sehingga bosan

suka memerhati gambar2 di dalam buku yang ummi beli

suka bangun merangkak tapi tak pandai melangkah ke hadapan lagi..walaupun jatuh..tetap terus bangun dan mengulangi perbuatannya

sekarang, pantang ummi berjauhan terus merengek minta didukung atau menyentuhnya..selagi tak diambilnya..selagi tulah menjerit....

kadang2 ummi terdengar dzaatin seolah2 memanggil ummi sebagai mmmiiii....hehe..selalunya masa ummi tinggal dia bersendirian..sekarang sudah makin cekap memanggil mmiiiiii........ comel sungguh..ummi terharu usia 7 bulan dzaatin dah pandai panggil ummi...panggil abi lak.. ba..ba..ba...hehe

Sekarang makin suka bercakap banyak..tapi masih bersikap pemalu dan berdiam diri tika mengenali insan baru..contohnya tika baru mengenali kawan2 ummi atau abi

pantang ummi pakai tudung, terus menjerit nak ikut..tapi kalau tinggalkan dzaatin pada teacher di nursery tak pulak menjerit..suka la banyak kawan tu..hehe

sudah belajar duduk sendiri walaupun posisi duduknya agak menyenget sedikit..mak tuk cakap..dzaatin nak pandai dua benda serentak..merangkak n duduk..demam panas baru-baru ni mungkin tanda dzaatin nak mengalami satu lagi perkembangan kata mak tuk..

sudah pandai bergerak ke sana sini tanpa dapat di kawal lagi..penah masa time nak tidur..masih nak bermain dalam kelambu lagi..asyik nak angkat kelambu nak keluar je..kalu ummi tarik..mengamuk sakan marah ummi kacau dia nak keluar..hehe..

ramai cakap badan dah semakin susut tapi makin nampak tinggi pulak..ikut sape lah yeee?? Tapi tembam pipinya masih tak hilang..ikut sape lah yeee??

Saturday, December 19, 2009

Milestone Dzaatin di usia 7 bulan..

sudah pandai membelek buku-buku


ummi belikan number mat..asyik bermain..


suka sangat berposing..


dah pandai merangkak..tapi tak pandai step ke depan je lagi..


ummi dah mula ajar makan semasa dzaatin duduk dlm baby walker..masa lain dzaatin tak suka duduk lam tu..xpelah..

Thursday, December 17, 2009

Menziarahi keluarga Mawaddah dan Hafiz..

credit to: buatmuanakku.blogspot.com

Isnin 14 disember 2009

hari ni keluarga ummi datang dari rumah..
rumah agak meriah dengan kehadiran mak tuk, tok wan, pak lang n maklang, zul faqar sepupu dzaatin, dan juga mak uda dzaatin..
malam tu..tengah ummi memasak2 kat dapur..

tiba2 abi menjerit panggil ummi..
abi khabarkan sesuatu yang susah ummi percaya..
abang kepada auntie mawaddah telah menghantar mesej pada abi
mengatakan anak adik iparnya sudah meninggal..
ummi tak dapat tangkap lagi siapa kerana masih dlm keadaan blur2 lagi
then abi ulang lagi anak hafiz..kawan ummi..mawaddah..anaknya meninggal

ummi terkejut sangat..
tentulah 'ukasyah yang ummi kenal sudah meninggal..
ummi bagai tak percaya langsung..

baru je ummi baca entry terbaru mawaddah ttg pakaian baru untuk 'ukasyah..

AllahuAkbar..

terasa sungguh kehilangan
seperti anak ummi sendiri yang meninggal
ummi hanya terfikir akan keadaan mawaddah sahaja..
ummi kenal mawaddah sejak matrik lagi
dan kami agak rapat
pernah sekelas
dan ummi kenal sangat sikapnya yang agak sensitif
ummi amat memahami perasaannya sbb ummi juga seorang yang sensitif

ummi tak habis2 beristighfar..
abi juga begitu..
kami terdiam seketika..
ummi terus menghantar mesej mengucap takziah pada mawaddah
moga sedikit dapat memberi ketenangan padanya..insyaAllah

terus ummi bertanya abi apa punca kematian..
kata abi..
'ukasyah tersedak susu di nurseri..

ya Allah..

beratnya nak menerima punca asbab kematian
kerana kes ini sudap acap kali terdengar
dan kali ini mawaddah menghadapinya pula..
semuanya berpunca dari kelalaian manusia juga
memang betul ini takdir Allah tentukan..
tapi masalah ini perlu pada penyelesaian
agar tidak berulang pada insan lain..
apabila kita sebagai ibu bapa telah menyerahkan bayaran pada penjaga
supaya penjaga dapat menjaga dengan baik
tentunya perkhidmatan juga mesti terbaik
tapi kerana kelalaian..
nasi sudah menjadi bubur..
luluh hati ummi mengenangkan..
ummi ajak abi menziarahi mawaddah sekeluarga keesokkan hari


Selasa petang 15hb 2009


disebabkan jadual kelas yang menghimpit..
ummi dan abi tak dapat menghadiri proses pengkebumian arwah 'ukasyah
terasa terkilan
tak dapat menatap wajahnya kali terakhir..
dan tentunya amat terkilan kerana belum pernah menatap sekali pun secara terus..


abi terpaksa tinggalkan kerja di pool
walaupun ramai kawannya yng sms
tapi abi tak hiraukan..
kami berdua berkeras nak pergi menziarah juga
jadi tinggallah famili ummi di rumah sahaja
mak ayah ummi mengizinkan..

pukul 6 petang kami bertolak
melilau juga kami mencari rumah mawaddah
kebetulan hujan lebat n traffic pula jam di sepanjang jalan
selepas solat maghrib di sebuah surau
akhirnya terjumpa juga

sampai di sana suasana agak muram
mawaddah berkelubung hitam busananya ketika ummi bertemu tika itu
ummi rasa macam nak menangis bila memeluk sahibah ummi mawaddah
tapi hati ummi berdetik
kalu ummi menangis mungkin akan menyedihkan lagi mawaddah
ummi hanya menhan getar sahaja..

dalam sebak
mawaddah menceritakan segalanya
(ceritanya biarlah mawaddah ceritakan sendiri di blognya..mungkin)
dalam sendu mawaddah menceritakan perasaannya..
ummi sayu mendengar
acap kali mawaddah menyebut
dia redha segalanya
iya..tabah dan kuat ummi yang satu ini
belum tentu ummi sekuat dia..
paling ummi terasa sayu
mawaddah mengatakan

"emm..'ukasyah dah tak de dahlah anti"

mmmmmmmmmmm
ummi hanya terdiam
menyesal kerana lewat menziarah kelahiran 'ukasyah
3 bulan yang lalu..
hanya datang tika 'ukasyah sudah menghembuskan nyawa

maafkan ana mawaddah..

ummi lihat mawaddah dan hafiz terhibur melayan karenah dzaatin
Alhamdullillah
mungkin dapat meredakan sedikit kesedihan mereka berdua
mungkin..


ini sahaja coretan yang dapat ummi coretkan

sekarang
ummi sungguh menghargai setiap masa bersama dzaatin
mungkin kalu Allah uji seperti mawaddah
tak lah ummi terkilan
ummi mungkin puas..
dan ummi berjanji nak jadi sekuat mawaddah juga
insyaAllah
ia..
anak bukan milik kita selamanya
anak hanya pinjaman buat kita
untuk kita merasai sekejap nikmatnya
mempunyai anak..
anak hanyalah milik Allah
kerana

anak- anak adalah penghuni kecil syurga Allah

peristiwa ini memberi satu peringatan dan pengajaran kami sekeluarga..

................................


..................................





Sunday, December 13, 2009

Janganlah takut, sesungguhnya Kami gembirakanmu dgn anak yang bijak..

hari ini masih di library..perlu mencari gali article2 untuk assignment..laptop abi masih di wad juga..mengambil masa sedikit untuk dirawat kata abi..dan Alhamdulillah semalam auntie ain datang melawat dan pinjamkan laptopnya buat sementara waktu..syukran jazilan buat ain..jasa mu amat diingati..selalu di saat genting begini kau selalu di sisi..syukran Alhamdulillah..


sambil2 melayari internet untuk mencari bahan..ummi teringin sekali mengimbas kembali kenangan saat menjaga dzaatin tika terkena demam panas tempoh hari....


sabtu 5disember2009
2.00 petang

Suhu badan dzaatin panas..ummi tak sedap hati..tika ini dzaatin tgh tidur..ummi ajak abi pergi klinik after dzaatin bangun nanti..

3.30 petang

Dzaatin terjaga dan kami terus bersiap2 ke klinik untuk check suhu badan dzaatin..doktor sahkan dzaatin terkena demam panas..dgn muka yang serius doctor cakap suhu badan dzaatin tinggi..then dr. suruh ke treatment room untuk masukkan ubat melalui punggung dzaatin..ummi gelisah..dalam hati..ummi bersyukur sebab kuat naluri ummi nak bawak dzaatin pergi klinik juga..kalu ikut abi, abi just suruh bagi ubat demam yang penah amik sebelum ni je..tapi ummi tak setuju..ummi nak dzaatin makan ubat baru..kalu tak klinik mungkin tak tahu dzaatin demam panas..emm

4.00 petang

Sampai di rumah..ummi susukan dzaatin dan terus bagi ubat demam..ummi jelum seluruh badan dzaatin..ummi sentiasa pastikan sapu tangan di kepala dzaatin sentiasa basah..ummi tukar pakaian dzaatin kepada pakaian yang lebih terdedah bahagian lengan dan leher supaya senang nak jelum dan suhu panas tak terperangkap di dalam badan..disebabkan badan yang lemah, dzaatin terus terlena..

6.00 petang

Dzaatin kelihatan segar dan semakin sihat..mungkin kesan ubat yang dimasukkan ke dalam punggung dzaatin..Alhamdulillah..aktif sahaja ummi tengok..boleh berbual2 dan ketawa..ummi fikir dzaatin sudah semakin sihat dan kembali normal.

10.00 malam

Ummi dan dzaatin tidur awal..esok pagi pukul 8.30pagi ummi ada kelas..jadi memilih untuk tidur awal sahaja..suhu badan dzaatin pun sudah normal..ummi bersyukur..

1 pagi

Ummi terjaga dari mimpi..ummi cepat2 rasa dahi dzaatin..AllahuAkbar!! ummi panic.. terketar2 tangan ummi...hati juga berdegup kencang..sungguh panas dahi dan seluruh badan dzaatin..ummi terdengar keluhan kecil dari bibir dzaatin yang semakin lemah..ummi rasa cam nak nangis..ummi rasa bersalah sangat sebab ummi ingat dzaatin dah sihat seperti biasa..rupanya demam panas dzaatin kermbali menyerang..ummi cepat2 jelum dahi, leher dan ketiak dzaatin..ummi takut sangat..dalam hati ummi tak habis berdoa moga Allah cepat turunkan suhu dzaatin..ummi minta tolong abi basahkan towel kecil, ambilkan ubat demam dan botol penyembur air..towel basah tu ummi balutkan dada dzaatin..ummi susukan dzaatin dan bagi minum ubat..walaupun dzaatin tak suka makan ubat..ummi suap juga perlahan2..kerana badan terlalu lemah, dzaatin terus sambung tidur walaupun badan 80 peratus basah dan sejuk..ummi sangat kasihan pada dzaatin..ummi resah..gelisah..ummi tak dapat tidur..ummi sentiasa pastikan saputangan di dahi sentiasa basah..ummi cium pipi dzaatin puas2..ummi bisik pada abi kalau2 ummi tertidur..kejutkan ummi jika dahi dzaatin masih panas..tika ini, dahi dzaatin sudah kurang panasnya setelah ummi jelum beberapa kali..

2pagi

Ummi terjaga..dahi masih panas..ummi basahkan sapu tangan lagi..Ya allah sembuhkan dzaatin segera..

4pagi

Ummi terjaga lagi..kepala ummi pening..sbb kerap terjaga..tapi ummi paksakan diri sentiasa jelum dahi dan leher dzaatin..suhu semakin berkurang...ummi selimutkan dzaatin..tiba2 dzaatin bangun..merengek2..bergerak2 dari tempat tidur..ummi tepuk2 dan pujuk dzaatin..ummi bisikkan pada dzaatin..ummi sayang dzaatin..ummi di sebelah dzaatin je..rupanya dzaatin nak tidur sebantal dengan ummi..selepas kepala kami bertemu..dzaatin kembali terlena..emm..dzaatin mahu sentiasa dekat dengan ummi..ummi berselimut bersama dzaatin dan peluk dzaatin..

7.30 pagi

Ummi sudah siap mandi..badan dzaatin sudah berkurang panasnya..hari ni ummi tak dapat hantar dzaatin di nursery..biar abi tengok2 kan dzaatin sementara ummi habis kelas..Alhamdulillah..kebetulan memang setiap hari isnin dan rabu abi tiada kelas..Cuma setiap selasa dan khamis sahaja..dapatlah abi tenangkan dzaatin..hati ummi gundah gulana..tak pe ke tinggalkan dzaatin dgn abi?? Abi nasihatkan ummi pergi selesaikan mana yang belum selesai..kerana ummi nak adjust jadual kelas ummi..jadi perlu berjumpa dgn lecturer untuk pendaftaran..jadi ummi bersiap2 dgn hati yg berat..kepala ummi masih terasa pening..

8.30 pagi

Ummi keluar ke kelas..tapi kelas pula batal..ummi cepat uruskan pendaftaran ummi..kepala ummi rasa memberat..mm

9.15pagi

Ummi cepat2 pulang..kelas ummi seterusnya bermula pukul 11.30pagi..ummi risau akan dzaatin..sampai2 Alhamdulillah..dzaatin semakin ceria..tapi kuat merengek kata abi..bila Nampak ummi..terus dzaatin menangis nak ummi pegang..ummi jaga dzaatin sampai pukul 11.00 pagi..kemudian terus bergegas ke kelas semula..kepala ummi berdenyut2..

12.00tengah hari

Kelas ummi habis awal..ummi terus pecut kereta pulang ke rumah..dzaatin masih belum tidur kata abi..masih merengek..tapi bila ummi ada..ceria sahaja kata abi..dzaatin sudah pandai bermanja dengan ummi..demam kali ni buat dzaatin sentiasa ingin dekat dengan ummi..pantang ummi lepas sekejap terus menangis..ummi tak kisah..ummi sudah faham sikap dzaatin...sambil2 dzaatin main dengan abi..ummi masak untuk tengahari..abi sentiasa kena dukung dzaatin di dapur kerana dzaatin tak nak berpisah dengan ummi langsung..hehe..sian abi..jenuh nak mendukung dzaatin yang berat tu..selepas siap, ummi beri makan dzaatin dan tak lupa bagi ubat demam juga..ummi mandikan dzaatin..dzaatin semakin sihat dan ceria semula..

1.30tengahari

Ummi solat zohor dan bersiap ke kelas semula..semasa ummi keluar dari rumah..dzaatin terus meraung..tak nak ummi tinggalkan dzaatin..padahal waktu tu abi tengah dukung dzaatin..emm dzaatin sudah pandai menangis tak nak ummi tinggalkan dia..ummi minta abi bawa dzaatin pusing2 di luar rumah sementara ummi cepat2 bawak kereta terus ke kelas..sayu hati ummi tinggalkan dzaatin lagi..masih berair mata dzaatin baru lepas menangis..emm..petang ini..kelas ummi bermula pukul 2 hingga 3.30petang dan sambung semula sehingga pukul 5petang..kepala ummi masih pusing..

4.30petang

Kelas habis awal juga..ummi terus pulang..ummi takut dzaatin masih merengek..sampai2..abi tengah peluk dzaatin tidur..baru je ummi letak buku2 di atas meja..dzaatin sudah menangis..kata abi..dzaatin tahu umminya sudah pulang..emm..manja sungguh dzaatin ni..hehe..terus ummi dukung dan sayang pipi dzaatin..Alhamdulillah..dzaatin sudah kembali sihat..InsyaAllah, esok ummi dah boleh letakkan dzaatin di nursery..ummi dah tak risau lagi..tima kasih ye abi..sayang abi..bantuan abi dapat ringankan sedikit keresahan ummi..selepas asar..ummi rehat dan tidur bersama dzaatin..kepala ummi terasa amat berdenyut..mungkin xcukup tidur semalam..setelah lama terlena..badan ummi segar semula..Alhamdulillah..dzaatin sudah sihat dan berdaya semula..mm

Dari peristiwa ini..ada hikmah dan pengajaran yang dapat ummi kutip....walaupun segala kesukaran dan kesulitan yang Allah akan uji dan telah uji pada kita. Sebagai ummi dan abi, kita kena sentiasa redha atas segala ujian itu kerana Allah sudah ganjarkan sesuatu yang lebih baik dari itu..yang penting bagaimana kita menghadapi segala onak cabaran itu..adakah menghadapinya dengan penuh keimanan atau sering melatah dan menyalahkan takdir..kita lah yang mencorak anak-anak kita..samada untuk menjadi majusi, nasrani, yahudi atau seorang insan yang musleh lagi mukmin dan juga muttaqin..mereka bakal menjadi pembela Islam di generasi akan datang..jadi..terimalah segala ujian dan lakukan pengorbanan..jangan sesekali lari dari masalah..InsyaAllah..Allah lah sumber kekuatan kita..

Kepentingan Anak menurut kata pandangan Ust Zahazan Mohamed;

Islam telah meminta ibu bapa supaya mereka memberikan tumpuan yang sepenuhnya pada proses pentarbiyahan anak itu kerana mereka adalah buah (hasil) kepada kehidupan. Merekalah cahaya dalam hidup supaya mereka dapat mempertahankan kebenaran apabila besar. Sesungguhnya anak adalah barang yang paling berharga yang dimiliki seseorang selepas iman kepada allah dan Rasul. Itulah sebabnya seseorang yang mendidik anak-anaknya dengan baik sesungguhnya dia telah menunaikan kewajipannya terhadap Allah dan dirinya. Anak adalah factor yang mendekatkan diri kepada Allah dan RahmatNya seperti tersebut dalam satu hadis:

‘Anak-anak adalah penduduk-penduduk kecil syurga’

Allah telah bersumpah dengan menggunakan perkataan anak seperti yang disebut kan dalam Al-Quran. Surah Al-Balad ayat 1-4:

“Aku benar-benar bersumpah dengan kota ini (Makkah) Dan Engkau wahai Muhammad menduduki tempat ini. Demi manusia yang telah melahirkan zuriat, dan zuriat-zuriat yang dilahirkannya, sesungguhnya kami telah jadikan manusia senantiasa berada dalam kesulitan dan kesukaran”

Allah berfirman lagi dalam surah Al-Hijr ayat 53:

“Janganlah takut sesungguhnya Kami gembirakanmu dengan anak yang bijak.”

~~Ya Allah..sesungguhnya aku redha dengan ujianMu..maka redhalah aku...~~









Saturday, December 12, 2009

Penangan Virus merbahaya..kasihan si dia..

Sabtu 12hb Disember 2009
Level 3, Library UIA


Assalamualaikum..
buat para pembaca blog saya..
maafkan saya jika tak dapat memberi sebarang respon buat komen2 anda..
mahupun pada sesiapa yang menantikan perkembangan terbaru dzaatin, mungkin?

Allah izin..
Pada hari isnin lepas Alhamdulillah dzaatin sudah sembuh dari demam panasnya..
tapi ujian lain pula menimpa..
laptop abi pulak diserang virus..
virus yang agak merbahaya padanya dan tentunya pada laptop org lain jika terkena

ceritanya begini..
petang isnin..
tiba2 ada ym instant message pop-up ke screen
datangnya dari seseorang..tepatnya kenalan..
menginvite untuk klik pada link ke facebook nya..
saya tanpa usul periksa terus klik..
mungkin terlalu teruja untuk melihat gambar terbarunya..
tapi rupanya tidak..
itu hanyalah trick virus untuk menrosakkan laptop abi..

malamnya..
laptop tak dapat memapar windows
kasihan si dia..
hang..
jam..
emm..
Allah menguji lagi..
jadi pada sesiapa yang mungkin menerima apa2 link melalui ym
jangan terus klik
mungkin virus yg merbahaya..
ingat ye..

laptop abi sekarang masih di wad
belum dijenguk seorang doktor pun..
kata abi..
mungkin isnin ni ada doktor yang sudi menziarah..
Alhamdulillah..
ada juga yang sudi merawatnya..

oklah..
saja menyinggah sekejap di blog sendiri..
sebenarnya baru siap menaip assignment..
terpaksa bertandang ke library hari minggu begini..
untuk siapkan assignment yang perlu dihantar isnin depan..

kasihan dzaatin..
terpaksa ditinggal bersama abi..

wassalam
jumpa lagi..
jika diizinNya..




Sunday, December 6, 2009

dzaatin got high fever :(

Ahad 6 disember 2009

petang ni dzaatin mengalami demam panas..baru pulang dari klinik..doktor cakap suhunya tinggi..perlu di masukkan ubat melalui punggungnya..cian dzaatin..lemah je badannya..agak kuat meragam dan suka merengek..alhamdulillah makan minumnya masih berselera..doktor dah bekalkan paracetamol-250 ngan ubat batuk..ini demam kali ketiga setelah 3bulan tak mengalami demam..demam yang terakhir masa dzaatin berumur 3bulan..emm..demam kali ni dzaatin nak pandai apa lah ye..selalu org2 tua cakap demam menandakan perkembangan sesuatu ttg baby..mungkin dzaatin nak pandai duduk atau merangkak agaknya..tumbuh gigi 2minggu lepas tak pulak demam..tetiba hari ni demam panas..kecian dia..semoga cepat sembuh ye sayang ummi..anak yang solehah badannya kuat..dzaatin kena kuat tau..lawan sakit demam tu..ummi selalu peluk dan tenangkan dzaatin..ummi pun selalu doakan kesihatan dzaatin..
cepat sembuh ye sayang..ummi risau..
(-_-)

moga Allah sayang dzaatin..

Saturday, December 5, 2009

coming new semester with new passion..



Alhamdulillah..
setelah penat menelaah pelajaran selama 2 tahun di Matrikulasi UIAM
dan menyambung di peringkat ijazah sarjana muda selama hampir 4 tahun di kampus UIAM Gombak
kini tibalah semester terakhir buat abi dan ummi..
pejam celik sudah hampir 4 tahun kami berada di IPT..
kini tibalah masanya semester baru merangkap semester terakhir buat abi dan ummi

sebelum melangkah ke semester baru..
pelbagai pembaharuan perlu di buat dan perkara yang lama perlu di kemaskini..

semester baru mestilah dengan sikap yang baru..
semester baru mestilah dengan semangat yang baru..
semester yang baru mestilah dengan jadual harian yang baru..
semester baru mestilah iman yang perlu dikemaskini..

sikap lama yang melemahkan diri perlu dihakis dikit demi sedikit
buang segala karat2 jahiliyah dan maksiat..
yang membekukan hati
untuk menerima ilmu..

dan tentunya..

matlamat belajar perlu distruktur semula

belajar kerana apa??




kerana:

1. menuntut ilmu memang dituntut dalam Islam
2. kerana dengan ilmu darjat sebagai umat islam akan diangkat di sisi Allah
3. membuat satu perubahan dalam diri dan keluarga serta masyarakat sekeliling
4. tentunya untuk menyumbang kepada Islam

dengan matlamat yang tepat
insyaAllah..

komitmen akan berterusan..
kemalasan akan berkurangan..
motivasi akan tertingkat..
pengurusan hidup akan lebih tersusun..

semoga semester baru ini..

lebih baik dari semester lepas

InsyaAllah...

tumpukan segala usaha..
selebihnya tawakal pada Allah..

mohon keberkatan segala ilmu yang dipelajari..





Friday, December 4, 2009

Hak-hak Anak-anak dlm Islam


gambar dzaatin sewaktu beberapa jam selepas dilahirkan


Menjaga bayi semenjak di dalam rahim ibu

  • memilih isteri yang sesuai
  • menjaga hak harta pusaka anak
  • menjaga kesihatan ibu yang hamil
  • menjaga kesihatan janin
Menjaga anak selepas kelahirannya
  • hak mendapat perbelanjaan (nafkah)
  • haknya untuk belajar
  • haknya untuk mendapat penjagaan
  • memberi nama yang baik
  • menjaga nasabnya
  • hak menyusu

Peringkat pembesaran anak sebelum berumur 2tahun dan tuntutannya:

  1. mengazankan di telinga kanan, iqamat di telinga kiri
  2. memberikan nama yang baik
  3. mengkhatankannya
  4. menyayanginya
  5. menyusukannya
  6. tidak memukulnya
  7. menggalakkan adab-adab yang baik

:: petikan dari tulisan Ust Zahazan Mohamed dari sebuah bukunya yang bertajuk ANAKKU HEBAT ANAKKU SOLEH..muka surat-13 dan 20

Wednesday, December 2, 2009

Alhamdulillah..ada peningkatan..


Alhamdulillah
syukur pada Allah..
setelah lama hati berdebar2 menunggu keputusan exam semester lepas keluar hari ni
akhirnya..
Allah izin dapat jugak buka dan cek selepas maghrib tadi..
mencuba sejak pukul 4 petang sampailah magrib
baru dapat buka..
dalam tempoh itu..
hati sungguh gementar
biasalah..
setiap kali result keluar
beginilah perasaannya..
dan segala puji bagi Allah
keputusan ummi dan abi meningkat dari semester lepas..
terima Kasih Ya Allah
terasa sikit sahaja usaha kami
tapi Engkau limpahkan balasan yang berganda..
terasa seperti tak layak untuk menerima
tapi dengan Kasih Sayang Mu
Engkau anugerahkan jua..
Syukran Ya Allah...

hanya tinggal satu semester sahaja lagi sebelum tamat 4 tahun pengajian ummi dan abi di uia
bantulah kami Ya Allah untuk meneruskan sisa perjuangan ini
sebelum kami bakal menempuh ujian alam pekerjaan yang lebih besar kelak...
TanpaMu
siapalah kami..
hanyalah hambaMu yang dhaif
Teruskanlah limpahkan segala keberkatan dan keredhaanMu pada kami..
semoga kami menjadi hambaMu yang sentiasa bersyukur padaMu
Amin..


p/s: terima kasih pada kawan2 yang byk mendoakan kejayaan kami..

Oat meal untuk dzaatin



petang ni ummi perkenalkan bubur oat pada dzaatin..
selalu dzaatin akan makan bubur nasi 2kali sehari
tengah hari sekali dan petang sekali
tapi setelah ummi tinggalkan dzaatin di nurseri
teacher dah jamu dzaatin 2 kali bubur nasi di sana
semasa sarapan dan lunch time
jadi ummi terpaksa tukar menu lain bila dzaatin berada di rumah
sepanjang petang dan malam
ummi kena sediakan menu selain dari bubur nasi supaya berat dzaatin tak obes lak nnti..
cara nak buat bubur oat senang aje
ummi masak sampai kembang dan blender hingga halus..
berselera sungguh dzaatin makan..



semalam ummi bagi dzaatin makan pisang
ummi kupas pisang sebiji dan blender sampai halus..
tapi dzaatin tak suka pisang..
sbb rasanya masam sangat bg dzaatin..
beberapa sudu je dzaatin rasa..
pelik juga..
baby mmg tak suka makan pisang ke..??
padahal pisang baik untuk baby..
emm
cmne nak olah resepi pisang supaya dzaatin lebih suka makan eh??
lepas ni setiap petang ummi akan cari resepi2 yang sesuai untuk dzaatin
selain dari bubur nasi sahaja..

Tuesday, December 1, 2009

8jam tanpa Dzaatin di sisi


Hari ni hari selasa
1 hb Dis 2009
Pagi2 lagi ummi bangun siap2kan barang dzaatin yang perlu dibawa ke nurseri
lampin, tuala, baju, susu dan barang keperluan lain..
hati ummi mula sayu..
ummi akan mula berpisah dengan dzaatin pada hari ini dan hari2 seterusnya
selama 8jam dzaatin akan berada di nurseri..
walaupun minggu ni belum bermula lagi sesi semester baru..
ummi terpaksa hantarkan dzaatin ke nurseri untuk biasakan dzaatin di sana sebelum
sesi semester bermula minggu hadapan..
ummi perlu tahu banyak mana bekalan susu yang diperlukan..
dan macam mana penyesuaian diri dzaatin di sana..
ummi terasa sedih kerana
sebelum ini..
kalaupun ummi tinggalkan dzaatin di nurseri lama atau di rumah jiran..
ummi tak tinggalkan dzaatin selama 8jam seperti hari ni..
selalu cuma 4 hingga 5 jam sahaja..
kalau tak de kelas..
sehari suntuk ummi bersama dzaatin
tapi kali ini tidak lagi..
semester baru nanti..
jadual ummi penuh dari pagi hingga ke petang..
terasa sungguh kehilangan dzaatin selama 8jam di rumah hari ini..
ummi dan abi seperti dalam mood berbulan madu pulak..
berdua dari pagi hingga ke petang..
selalu ummi asyik berkepit ngan dzaatin je
jaga makan minum dzaatin..
tapi hari ni sehingga hari jumaat nnti..
ummi akan berdua sahaja bersama abi di rumah..
setiap masa ummi asyik mengeluh teringatkan dzaatin
abi sudah mula faham akan kesedihan ummi
hanya melayan karenah ummi kerana teringatkan dzaatin
ummi selalu mengeluh pada abi..

"b..sayang teringat pada dzaatin sangat..
macam mana dia kat sana..
dia marah tak sebab sayang tinggalkan dia kat sana"

abi akan membalas keluhan ummi dengan nada memujuk

"dia ok..macam manapun..satu hari kita akan tinggalkan dia jugak..
bukan selamanya dia bersama kita..
kena biasakanlah..
lagipun inilah masa kita dapat bersama berdua
dapat makan bersama.."

pukul 9 pagi tadi..
ummi dan abi bersiap keluar
bawa dzaatin ke nurseri
sampai2 sahaja..
ummi dibawa oleh seorang teacher ke bilik dzaatin..
bilik 'violet'
sudah ada beberapa baby yang datang lebih awal
kebanyakannya sedang menangis
mungkin ditinggalkan emak mereka..
kesian..
dzaatin menangis tak nanti kalau ummi dah lepaskannya..
terdetik ummi di hati
makin sayu hati ummi..
sampai di bilik dzaatin
teacher2 amat baik melayan ummi
ummi ambil peluang berkenalan dan menceritakan serba sedikit ttg sikap dzaatin supaya mereka mudah memahami dirinya..
sekejap sahaja ummi berbual2
lihat mereka sibuk mahu melayan karenah baby2 yang sedang menangis..
bila ummi nak pergi..
dzaatin ralit memandang2 baby yang lain
seperti tidak kisah ummi akan tinggalkannya..
seorang teacher menegur

"nampak ok je..
boleh tinggal lah tu.."

ummi menjawab

"Alhamdulillah..mungkin dia dah biasa dengan penjaga sebelum2 ni..
gipun penah kena tinggal masa belajar semester sebelum ni..

ummi terus memberi salam dan melangkah pergi..

emm...selamat tinggal dzaatin..

tata..

selepas hantar dzaatin di nurseri..
ummi dan abi berjogging di satu trek jogging di dalam uia
lepas 2 round ummi wat n 3 round abi wat..
kami keluar membeli barang keperluan rumah untuk seminggu ni..
semasa membeli, terasa sangat ketiadaa dzaatin
selalu kami bergilir3 mendukung dzaatin..
tapi kali ni berlenggang bagai pasangan baru kahwin..hehe
emmm.
ummi mengeluh lagi pada abi..
asyik teringatkan dzaatin sahaja..
entahlah..
sepanjang tempoh minggu exam dan cuti 2 minggu ini..
ummi sentiasa bersama dzaatin..
tetiba hari ni berpisah
terasa sungguh di hati..

balik dari membeli
ummi siap2 untuk perah susu..
mak tuk dzaatin berpesan supaya air susu kena sentiasa diperah agar tak kering nanti..
ummi kena pastikan tu..

pukul 3 petang ummi dah tak sabar nak ambil dzaatin..
tapi hanya pukul 4.30petang baru ummi boleh pergi amik dzaatin..
cepatlah masa berlalu..
selalu ummi terfikir di hati..
ummi takut dzaatin lapar tak cukup susu..

pukul 4 kami dah keluar..
ummi nak segera sampai di sana..
supaya tepat 4.30ptg ummi terus dapat ambil dzaatin
tak sabar nak peluk cium dzaatin..
tepat 4.30
teacher jemput ummi masuk ambil dzaatin
ummi terus terpa ke bilik violet..
mata ummi melilau cari dzaatin..
eh di sini rupanya..
depan ummi saja..
tapi ummi tak nmpak..hehe
elok masih berbedung lagi
teacher cakap dzaatin baru nak mula tidur..
ummi terus angkat dzaatin n cium pipi dzaatin..
sambil2 tu..
ummi tanya akan keadaan dzaatin sepanjang berada di situ..
teacher cakap ok..
biasalah merengek sikit2
ummi cakap dzaatin dah tumbuh gigi
kat rumah pun asyik nak bermanja dengan ummi
sbb dzaatin tak selesa di dalam mulutnya ada benda keras hehe..
biasala tu..
teacher cakap lagi..
susu yang ummi bekalkan jumlah 20ounch
hampir habis kesemuanya..
tinggal 4 ounchs je lagi..
kuat jugak dzaatin minum..
16 ounchs..hehe
Alhamdulillah dzaatin mahu isap..
ummi risau takut dzaatin tak nak isap puting botol..
yelah..
dekat sebulan asyik menyusu dengan ummi je..
kemudian ummi ucap salam dan terus keluar

sampai di kereta..
abi pulak melepaskan rindu dgn dzaatin..
rupanya dlm diam tu..
abi pun rindu sangat ngan dzaatin..
hehe

emmm..
esok..
perkara hari ini akan berulang kembali..
ummi perlu biasakan diri kata abi..
tapi kesedihan dan kerinduan tu
akan tetap terasa di hati ummi..


Monday, November 30, 2009

Dzaatin di Pagi Aidil Adha

ini kali pertama
kami sekeluarga berhari raya di uia





Thursday, November 26, 2009

Salam Eid-ul Adha


Selamat Hari Raya Aidil Adha
kepada semua kawan2 blog..
semoga ibadah korban kita diberkatinya..
sesungguhnya banyak yang perlu kita korbankan untuk menjadi hambaNya yang soleh

Wednesday, November 25, 2009

Activity dzaatin Part 5: Sightseeing At Genting Highland

Alhamdulillah..
setelah 2 3 hari merancang..dapat juga bawak dzaatin bersiar2 di
Genting Highland..
barulah terasa puas sikit bercuti semester kali ni..
malam semalam ummi dah siap2 masak makanan2 yang akan dibawa
abi pun dah siap2 beli sedikit biskut dan coklat
makanan kat sana mahal sangat..
malas nak buang duit kat situ..
tepat pukul 5.30pagi
abi dan ummi bangun mandi n siap2kan brg yang nk dibawa
lepas solat subuh
ummi mandikan dzaatin pulak..guna air suam..
siap2 suma kita pun bertolak kuar..
abi bacakan doa bermusafir..
semoga selamat sampai dan selamat kembali..


suasana mulai cerah..


pukul 7 kita sampai di tol pertama lebuhraya pantai timur


pukul 7.30pagi..kita sampai di kaki pergunungan di Genting Highland


suasana pagi amatlah sejuk dan dingin..dzaatin berkerut2 menahan sejuk..abi dan ummi pun sama..


permandangan dari atas..nampak KL Tower n KLCC dari puncak bukit..


matahari fajar sedang memancar..walaupun cahaya matahari memancar terang tapi suasana masih dingin..ditambah deruan angin pagi yang kencang..terasa seperti di oversea pulak..hehe


di hadapan outdoor theme park..ummi dan abi tak berniat untuk bermain2..sekadar bersiar2 merasai suasana peranginan bersama dzaatin sahaja..


indoor theme park..



di snow world..nak masuk pun tahu dah mesti dzaatin tak tahan..hanya memandang dari luar..



di hadapan monumen model KLCC


Vietnam Restaurant House..


Di kawasan kolam ala2 London Bridge (ye kot?)


dzaatin with her sweater suit..hadiah dari mak ngah dzaatin


langit cerah saat ini..kebiruan..tenang mata memandang



kabus tebal melanda..abi cakap awan sedang melintasi kita..bestnyee..sejuk hingga ke tulang..


Subhanallah..indahnya ciptaan Allah..


suasana yang sejuk membuatkan kami masuk kembali ke indoor theme park...letih hingga dzaatin terlena

perut minta diisi..keluar semula menuju ke car park..suasana masih sejuk..untuk lebih selesa..hanya memilih untuk lunch di dalam kereta aje..kabus masih tebal di luar..ummi suapkan bubur nasi carrot untuk dzaatin



satu gigi bawah yang baru tumbuh membuatkan dzaatin kuat untuk menggigit sudu makanannya..hehe..bijaknyee


tabiat baru..suka makan dlm bowl..hehe..lauk tengahari abi dan ummi hanya daging masak halia bersama cendawan dan sambal telur rebus goreng..komen abi..saat berkelah2 dlm keta lagi best dr berjalan2 di indoor theme park tu..kat dlm tu panas..nape ntah..kat luar lagi mendinginkan dan mandamaikan..abi sempat menghirup secawan kopi panas..semua di bawa dari rumah..


posing dengan spec hitam abi..hehe

pukul 12.30 tengahhari..
setelah bergilir makan bersama..
abi dan ummi ambil keputusan untuk pulang..
dah terasa puas di hati..
bersiar2 di kawasan peranginan Genting Highland bersama dzaatin
sungguh seronok dan terukir pelbagai memori indah..
Alhamdulillah..




P/s: banyak gambar2 abi dan dzaatin je kan..sebab ummi yang kena jd photographernye hehe..gipun sebenarnya kena ikut polisi baru abi..polisi ape ye..nnti lah ummi cerita..:)

Tuesday, November 24, 2009

Dzaatin's first teeth grow




ummi nak coretkan sesuatu yang terbaru pada hari ni..semalam (23 Nov) masa jalan2 di zoo..macam biasalah..dzaatin suka gigit2 jari ummi..tapi ummi akan bersihkan tangan dulu baru boleh dzaatin gigit..ummi cuba nak rasa betul2 gusi dzaatin tu..dah ada gigi ke budak ni asyik nak gesel2 je jari ummi kat gusi dia..ummi raba2 gusi dzaatin..then ouchhh..ibu jari ummi terkena satu benda yang keras..waa!!! dzaatin's first teeth..ummi cepat2 suh abi rasa..abi pun angguk mengiyakan..seawal usia 6 bulan lebih dzaatin got new teeth..hehe..ada kemajuan nampaknya..terujanya ummi...tumbuh gigi menandakan dzaatin semakin matang..dan semestinya anak ummi semakin membesar..waaa~~~ cepatnya masa berlalu...emm..naik satu gigi maksudnya sudah bersedia untuk menjaga kebersihan gigi dzaatin..so, kenala beli baby toothbrush hehe..dalam masa yang sama..ummi kena cari gali ilmu2 ttg penjagaan gigi baby..emm bertambah lagi ilmu baru untuk ummi..:)




setakat ni ummi tak dapat snap gigi dzaatin sbb dzaatin xsuka ummi buka mulut nak tengok betul2..setakat merasa ngan jari je..emm..tunggu sedikit masa lagi..ummi nak abadikan dzaatin's first teeth kat blog ni..(~_~)