CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, December 13, 2009

Janganlah takut, sesungguhnya Kami gembirakanmu dgn anak yang bijak..

hari ini masih di library..perlu mencari gali article2 untuk assignment..laptop abi masih di wad juga..mengambil masa sedikit untuk dirawat kata abi..dan Alhamdulillah semalam auntie ain datang melawat dan pinjamkan laptopnya buat sementara waktu..syukran jazilan buat ain..jasa mu amat diingati..selalu di saat genting begini kau selalu di sisi..syukran Alhamdulillah..


sambil2 melayari internet untuk mencari bahan..ummi teringin sekali mengimbas kembali kenangan saat menjaga dzaatin tika terkena demam panas tempoh hari....


sabtu 5disember2009
2.00 petang

Suhu badan dzaatin panas..ummi tak sedap hati..tika ini dzaatin tgh tidur..ummi ajak abi pergi klinik after dzaatin bangun nanti..

3.30 petang

Dzaatin terjaga dan kami terus bersiap2 ke klinik untuk check suhu badan dzaatin..doktor sahkan dzaatin terkena demam panas..dgn muka yang serius doctor cakap suhu badan dzaatin tinggi..then dr. suruh ke treatment room untuk masukkan ubat melalui punggung dzaatin..ummi gelisah..dalam hati..ummi bersyukur sebab kuat naluri ummi nak bawak dzaatin pergi klinik juga..kalu ikut abi, abi just suruh bagi ubat demam yang penah amik sebelum ni je..tapi ummi tak setuju..ummi nak dzaatin makan ubat baru..kalu tak klinik mungkin tak tahu dzaatin demam panas..emm

4.00 petang

Sampai di rumah..ummi susukan dzaatin dan terus bagi ubat demam..ummi jelum seluruh badan dzaatin..ummi sentiasa pastikan sapu tangan di kepala dzaatin sentiasa basah..ummi tukar pakaian dzaatin kepada pakaian yang lebih terdedah bahagian lengan dan leher supaya senang nak jelum dan suhu panas tak terperangkap di dalam badan..disebabkan badan yang lemah, dzaatin terus terlena..

6.00 petang

Dzaatin kelihatan segar dan semakin sihat..mungkin kesan ubat yang dimasukkan ke dalam punggung dzaatin..Alhamdulillah..aktif sahaja ummi tengok..boleh berbual2 dan ketawa..ummi fikir dzaatin sudah semakin sihat dan kembali normal.

10.00 malam

Ummi dan dzaatin tidur awal..esok pagi pukul 8.30pagi ummi ada kelas..jadi memilih untuk tidur awal sahaja..suhu badan dzaatin pun sudah normal..ummi bersyukur..

1 pagi

Ummi terjaga dari mimpi..ummi cepat2 rasa dahi dzaatin..AllahuAkbar!! ummi panic.. terketar2 tangan ummi...hati juga berdegup kencang..sungguh panas dahi dan seluruh badan dzaatin..ummi terdengar keluhan kecil dari bibir dzaatin yang semakin lemah..ummi rasa cam nak nangis..ummi rasa bersalah sangat sebab ummi ingat dzaatin dah sihat seperti biasa..rupanya demam panas dzaatin kermbali menyerang..ummi cepat2 jelum dahi, leher dan ketiak dzaatin..ummi takut sangat..dalam hati ummi tak habis berdoa moga Allah cepat turunkan suhu dzaatin..ummi minta tolong abi basahkan towel kecil, ambilkan ubat demam dan botol penyembur air..towel basah tu ummi balutkan dada dzaatin..ummi susukan dzaatin dan bagi minum ubat..walaupun dzaatin tak suka makan ubat..ummi suap juga perlahan2..kerana badan terlalu lemah, dzaatin terus sambung tidur walaupun badan 80 peratus basah dan sejuk..ummi sangat kasihan pada dzaatin..ummi resah..gelisah..ummi tak dapat tidur..ummi sentiasa pastikan saputangan di dahi sentiasa basah..ummi cium pipi dzaatin puas2..ummi bisik pada abi kalau2 ummi tertidur..kejutkan ummi jika dahi dzaatin masih panas..tika ini, dahi dzaatin sudah kurang panasnya setelah ummi jelum beberapa kali..

2pagi

Ummi terjaga..dahi masih panas..ummi basahkan sapu tangan lagi..Ya allah sembuhkan dzaatin segera..

4pagi

Ummi terjaga lagi..kepala ummi pening..sbb kerap terjaga..tapi ummi paksakan diri sentiasa jelum dahi dan leher dzaatin..suhu semakin berkurang...ummi selimutkan dzaatin..tiba2 dzaatin bangun..merengek2..bergerak2 dari tempat tidur..ummi tepuk2 dan pujuk dzaatin..ummi bisikkan pada dzaatin..ummi sayang dzaatin..ummi di sebelah dzaatin je..rupanya dzaatin nak tidur sebantal dengan ummi..selepas kepala kami bertemu..dzaatin kembali terlena..emm..dzaatin mahu sentiasa dekat dengan ummi..ummi berselimut bersama dzaatin dan peluk dzaatin..

7.30 pagi

Ummi sudah siap mandi..badan dzaatin sudah berkurang panasnya..hari ni ummi tak dapat hantar dzaatin di nursery..biar abi tengok2 kan dzaatin sementara ummi habis kelas..Alhamdulillah..kebetulan memang setiap hari isnin dan rabu abi tiada kelas..Cuma setiap selasa dan khamis sahaja..dapatlah abi tenangkan dzaatin..hati ummi gundah gulana..tak pe ke tinggalkan dzaatin dgn abi?? Abi nasihatkan ummi pergi selesaikan mana yang belum selesai..kerana ummi nak adjust jadual kelas ummi..jadi perlu berjumpa dgn lecturer untuk pendaftaran..jadi ummi bersiap2 dgn hati yg berat..kepala ummi masih terasa pening..

8.30 pagi

Ummi keluar ke kelas..tapi kelas pula batal..ummi cepat uruskan pendaftaran ummi..kepala ummi rasa memberat..mm

9.15pagi

Ummi cepat2 pulang..kelas ummi seterusnya bermula pukul 11.30pagi..ummi risau akan dzaatin..sampai2 Alhamdulillah..dzaatin semakin ceria..tapi kuat merengek kata abi..bila Nampak ummi..terus dzaatin menangis nak ummi pegang..ummi jaga dzaatin sampai pukul 11.00 pagi..kemudian terus bergegas ke kelas semula..kepala ummi berdenyut2..

12.00tengah hari

Kelas ummi habis awal..ummi terus pecut kereta pulang ke rumah..dzaatin masih belum tidur kata abi..masih merengek..tapi bila ummi ada..ceria sahaja kata abi..dzaatin sudah pandai bermanja dengan ummi..demam kali ni buat dzaatin sentiasa ingin dekat dengan ummi..pantang ummi lepas sekejap terus menangis..ummi tak kisah..ummi sudah faham sikap dzaatin...sambil2 dzaatin main dengan abi..ummi masak untuk tengahari..abi sentiasa kena dukung dzaatin di dapur kerana dzaatin tak nak berpisah dengan ummi langsung..hehe..sian abi..jenuh nak mendukung dzaatin yang berat tu..selepas siap, ummi beri makan dzaatin dan tak lupa bagi ubat demam juga..ummi mandikan dzaatin..dzaatin semakin sihat dan ceria semula..

1.30tengahari

Ummi solat zohor dan bersiap ke kelas semula..semasa ummi keluar dari rumah..dzaatin terus meraung..tak nak ummi tinggalkan dzaatin..padahal waktu tu abi tengah dukung dzaatin..emm dzaatin sudah pandai menangis tak nak ummi tinggalkan dia..ummi minta abi bawa dzaatin pusing2 di luar rumah sementara ummi cepat2 bawak kereta terus ke kelas..sayu hati ummi tinggalkan dzaatin lagi..masih berair mata dzaatin baru lepas menangis..emm..petang ini..kelas ummi bermula pukul 2 hingga 3.30petang dan sambung semula sehingga pukul 5petang..kepala ummi masih pusing..

4.30petang

Kelas habis awal juga..ummi terus pulang..ummi takut dzaatin masih merengek..sampai2..abi tengah peluk dzaatin tidur..baru je ummi letak buku2 di atas meja..dzaatin sudah menangis..kata abi..dzaatin tahu umminya sudah pulang..emm..manja sungguh dzaatin ni..hehe..terus ummi dukung dan sayang pipi dzaatin..Alhamdulillah..dzaatin sudah kembali sihat..InsyaAllah, esok ummi dah boleh letakkan dzaatin di nursery..ummi dah tak risau lagi..tima kasih ye abi..sayang abi..bantuan abi dapat ringankan sedikit keresahan ummi..selepas asar..ummi rehat dan tidur bersama dzaatin..kepala ummi terasa amat berdenyut..mungkin xcukup tidur semalam..setelah lama terlena..badan ummi segar semula..Alhamdulillah..dzaatin sudah sihat dan berdaya semula..mm

Dari peristiwa ini..ada hikmah dan pengajaran yang dapat ummi kutip....walaupun segala kesukaran dan kesulitan yang Allah akan uji dan telah uji pada kita. Sebagai ummi dan abi, kita kena sentiasa redha atas segala ujian itu kerana Allah sudah ganjarkan sesuatu yang lebih baik dari itu..yang penting bagaimana kita menghadapi segala onak cabaran itu..adakah menghadapinya dengan penuh keimanan atau sering melatah dan menyalahkan takdir..kita lah yang mencorak anak-anak kita..samada untuk menjadi majusi, nasrani, yahudi atau seorang insan yang musleh lagi mukmin dan juga muttaqin..mereka bakal menjadi pembela Islam di generasi akan datang..jadi..terimalah segala ujian dan lakukan pengorbanan..jangan sesekali lari dari masalah..InsyaAllah..Allah lah sumber kekuatan kita..

Kepentingan Anak menurut kata pandangan Ust Zahazan Mohamed;

Islam telah meminta ibu bapa supaya mereka memberikan tumpuan yang sepenuhnya pada proses pentarbiyahan anak itu kerana mereka adalah buah (hasil) kepada kehidupan. Merekalah cahaya dalam hidup supaya mereka dapat mempertahankan kebenaran apabila besar. Sesungguhnya anak adalah barang yang paling berharga yang dimiliki seseorang selepas iman kepada allah dan Rasul. Itulah sebabnya seseorang yang mendidik anak-anaknya dengan baik sesungguhnya dia telah menunaikan kewajipannya terhadap Allah dan dirinya. Anak adalah factor yang mendekatkan diri kepada Allah dan RahmatNya seperti tersebut dalam satu hadis:

‘Anak-anak adalah penduduk-penduduk kecil syurga’

Allah telah bersumpah dengan menggunakan perkataan anak seperti yang disebut kan dalam Al-Quran. Surah Al-Balad ayat 1-4:

“Aku benar-benar bersumpah dengan kota ini (Makkah) Dan Engkau wahai Muhammad menduduki tempat ini. Demi manusia yang telah melahirkan zuriat, dan zuriat-zuriat yang dilahirkannya, sesungguhnya kami telah jadikan manusia senantiasa berada dalam kesulitan dan kesukaran”

Allah berfirman lagi dalam surah Al-Hijr ayat 53:

“Janganlah takut sesungguhnya Kami gembirakanmu dengan anak yang bijak.”

~~Ya Allah..sesungguhnya aku redha dengan ujianMu..maka redhalah aku...~~









4 comments:

  1. bagus tindakan layla bwk dzaatin cepat2 ke klinik. mak akk dulu slalu pesan demam jgn buat main tmbh2 baby..kena cepat2 bg ubat/bwk jumpa Dr. alhamdulillah dzaatin dh sihat sepenuhnya. kalau anak tak sihat, mmg runsing, kn?

    ReplyDelete
  2. to kak nadiah:huhu memang runsing dan xsedap ati sahaja...biarlah demam tu kena kat umminya dari anaknya..kan2??

    ReplyDelete
  3. salam laila
    fatimah ni. alhamdulillah nti bawa gi jumpa Dr cepat2. sgt tepat dn penting tndakn tu sebab anak2 kalau demam panas sgt boleh kna sawan. memg betul tindakn nti sentiasa basahkn badan dia utk kurgkn panas.
    sungguh ana tu kurniaan allah dn betapa besarnya kuasa allah yg menganugerahkn seorg ibu naluri terbaik utk anaknya.
    semoga allah permudahkn segalanya.

    ReplyDelete
  4. wassalam to fatimah..
    syukran atas segala nasihat anti..terharu sudi baca blog ana tak seberapa ni..hanya bingkisan seorang ummi ttg secebis kisah keluarganya..moga Allah redha hendaknya..

    ReplyDelete