CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, November 20, 2009

Mudahnya menjadi isteri solehah


artikel forward dari http://zailina88. blogspot. com


Assalamualaikum adik2 yg akak sayang..
Semoga semua ceria dan tabah mengharungi cabaran hidup.

Artikel kali ini, akak tujukan khusus buat adik2 lelaki akak di sini..
Adik2 lelaki yg masih bujang yg sedang tercari2 calon isteri,
jua yg telah bergelar suami tetapi masih tercari2 cara untuk menbentuk isteri sedia ada agar menjadi isteri solehah idaman hati.. (Tp pompuan pun leh baca jugak tau)..

Ada ungkapan yang mengatakan bahawa sukarnya mencari wanita solehah sama seperti mencari gagak putih.(Nak cari lelaki soleh pun susah juga). Ungkapan ini ada kebenarannya, terutama kita yang hidup di akhir zaman ini. Namun begitu, walau apapun cabarannya, wanita solehah tetap menjadi idaman semua lelaki, khususnya lelaki beriman. Malah, lelaki yang jahat sekalipun, jika ditanya, pasti inginkan wanita solehah sebagai pasangan hidupnya. Apa nak dihairankan, bukankah si pengotor juga sukakan kebersihan?

Sebelum akak kupas topik ini lebih lanjut..ada baiknya kita hayati kisah berikut.

CERITANYA BEGINI…

“Emmm..Sukar betul nak cari isteri yang solehah,” luah seorang pemuda ketika menghadiri satu seminar anjuran sebuah badan NGO.

“Macam nak cari gagak putih,” tambahnya.
“Agaknya memang dah jadi hukum dunia , yang berharga itu susah mendapatkannya,” katanya lagi sambil merenung saya(ni yg lemah ni),
mungkin dia memancing respon saya. Saya cuma tersenyum.
Akhirnya saya bertanya dgn selamba, “Dah kawin?”
“Belum lagi..Kenapa?” Dia membalas sambil tersenyum. (Aduh...Hensem gak mamat nih)..
“Belum jumpa yg solehah ke?” Saya terus mengusiknya.
“Kira-kira saya dah lewat 3 tahun ni,” katanya sambil menjeling mesra pada saya dan mengulangi dengan lebih tegas, “Lewat 3 tahun!”
Saya kehairanan.
“Saya dah 28 tahun. Umur ideal untuk kahwin kan 25? Saya dah terlayak 3 tahun.”
“Oh gitu.. biar terlajak usia, asal jangan tersalah pilih!” usik saya lagi.
Seronok berbual dengan pemuda ceria sepertinya.

“Nak cari yg betul-betul solehah bukan senang.”
“Kalau tak jumpa, macam mana?”
“Tulah yang saya pening ni. Adakah syarat-syarat saya ni terlalu sukar dipenuhi?”
“Apa syaratnya?”
“Syarat-syarat wanita solehah.. mesti solat, taat ibu bapa, berakhlak, tutup aurat, pandai mengaji, puasa sunat…”
“Macam tu tak susahlah.. Ramai yang ada syarat-syarat macam tu,” balas saya.
“Tu yg lahiriah. Yang paling penting bertakwa,” katanya lagi.
“Macam mana pula nak ukur takwa tu?” Tanya saya.
“Tu yg pening. Takwa tu dlm hati. Ni soal hati. Tapi apa boleh buat, Saya nakkan juga isteri yang solehah, isteri yg bertakwa!”

“Nak tak kalau saya kongsi tips yg mudah bagaimana nak dapat isteri solehah?” pelawa saya.
“Adakah cara mudah? Tak percaya pula saya.”
“Tak payah susah-susah nak ukur, telek, nilai dan kaji orang lain..”
(diam jap sambil tengok muka blur dia)
“Tak payah nak teropong takwa dan iman di dada orang lain..” tambah saya.
Dia semakin hairan.
“Saya tak faham. Macam mana kita boleh memilih calon isteri tanpa menilai syarat-syaratnya. Itu kan panduan daripada hadis?”
“Itu satu cara. Tapi ada cara lain yg juga menggunakan prinsip yg sama.”

“Apa caranya tu?”
“Untuk dapat isteri solehah, jadikan diri sendiri dulu calon suami yg soleh!” tegas saya.
Dia terdiam sejenak. Sebelum sempat dia bersuara, saya susuli dgn penjelasan:
“Cuba cari ciri2 suami yg soleh..Bina semua ciri tu dalam diri. Bina sahsiah lahiriah seorang lelaki soleh. Kemudian muhasabah pula soal hati.. ukur iman dan takwa diri kita”
“Nak ukur iman dan takwa kita sendiri? .. susah tu. Itu soal maknawi!”
“Tapi itu jauh lebih mudah daripada nak ukur iman dan takwa org lain..”
Dia mengangguk.

“Alhamdulillah, tersingkap 1 dimensi lain dlm usaha saya mencari isteri yg solehah. Tp apa jaminan cara ini lebih cepat?”
“Saya tak maksudkan lebih cepat, tetapi mungkin lebih tepat. Sebab cara ini ada kelebihannya. .”

“Apa kelebihannya?”
“Sebab semuanya terletak pada diri sendiri. Lebih cepat awak membina ciri2 lelaki soleh, lebih cepatlah awak meningkatkan iman dan takwa dalam diri.. Maka lebih cerahlah peluang untuk mdapat isteri solehah. Semuanya atas usaha terhadap diri sendiri dulu.”
“Jaminan 100%?”
“Mana ada jaminan macam tu dari manusia biasa? Yakin janji Tuhan..InsyaAllah. Kan jodoh pertemuan di tangan Allah.” “Bukankah Allah dah beri jaminan lelaki mukmin untuk perempuan yg mukminah? Lelaki soleh akan bertemu jodoh dengan wanita solehah? InsyaAllah”


“Habis sekarang ni saya terpaksalah hentikan pencarian wanita solehah demi berusaha menjadi lelaki soleh, gitu?”
“Tak gitu. Cuma lebihkanlah usaha mjadi lelaki soleh. Sambil itu, teruskan juga pcarian menjejaki isteri yg solehah..”
“Baik juga cara ini. Serampang dua mata,” katanya.

“Satu lagi.. pesan saya, berpada-padalah dgn piawaian solehah awak tu. Jgn terlalu tinggi, nnti tak tcapai. Cukuplah dgn tahap sederhana.”
“Maksudnya?”
“jgn tlalu ideal memilih calon isteri kerana sifat2 solehah itu sesuatu yg bersifat on going process. Maksudnya dibina secara berterusan. Mungkin sbelum kahwin tahapnya sederhana, tetapi dengan pimpinan suaminya nanti, tahap solehahnya boleh dpertingkatkan lagi.”
“Boleh blebih kurang lah ye?”
“Bkn begitu maksudnya. Panduan dan ajaran Islam ini mudah tetapi itu bukan alasan untuk dpermudah-mudahkan.”

“Apa kaitannya dgn apa yg kita bincangkan ni?”
“Begini, awak mesti ketat dalam menilai diri sendiri. Jangan ambil mudah soal iman dan takwa diri. Letakkan piawaian yg tinggi buat diri sendiri. Bukankah lelaki yg nantinya akan jd pemimpin isteri dlm rumahtangga? Sebaliknya, permudah dan rendahkan sedikit penilaian terhadap calon isteri, dengan perkiraan nanti dia boleh dbentuk lg setelah menjadi isteri..”
“Oh, saya faham..”

“Baguslah kalau begitu. Sayangnya, kebanyakan lelaki menilai sebaliknya.. Untuk diri sendiri dinilai dgn piawaian soleh yg rendah, tetapi utk calon isterinya dnilai dgn piawaian yg tinggi mlangit... Itu silap..”

“Alhamdulillah. . Saya harap jodoh saya akan tiba jua nanti.”
“Amin.. Tamatkanlah penantian solehah itu dgn mpercepatkan pbinaan soleh diri!”

(yg ni offrecord.. “Kalo cam2 awak je la jd calon isteri saya?”
Terkedu seketika.. “Pulak!”
-The end-

p/s: akak x sempat lg la nk huraikan citer ni.. InsyaAllah kita sambung kat Part 2.. Sementara tu, adik2 boleh komen..(Ni homework dr akak tau..)

No comments:

Post a Comment