CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, March 19, 2010

Dzaatin di usia 10bulan


Assalamualaikum puteriku...
walaupun sibuk makin menghimpit..tapi ummi tak nak lepaskan untuk menukilkan kisah dirimu di usia 10 bulan di blog ini..
tiap detik perkembanganmu amat bermakna buat ummi dan abi..begitulah sungguh besar kasih sayang kami padamu..

sayangku..
lihat sajalah gambarmu pada usia 10 bulan ini..berat badanmu semakin susut dan kurus..tidak lagi tembam dan montel seperti dulu..tapi ummi tidak cepat melatah akan perubahanmu itu..kerna ummi tahu..pembesaranmu berubah seiring dgn hikmah yang telah Allah bentangkan..kini..dirimu telah menunjukkan tanda2 mahu cepat berjalan..lihatlah dirimu itu..sudah cekap berdiri sendiri tanpa perlu disokong lagi..kadang2 cekap sahaja dirimu bertatih sambil berpegangan tangan bersama ummi atau abi...emmm..ummi sudah mula berura2 pada abi mahu belikan kasut comel buat dzaatin..hehe..

anakku..
mulutmu kini juga sungguh pelat mahu berbicara..sebutan ummi dan abi seringkali terdengar dgn lebih petah lagi jika dirimu mahukan perhatian..ummi akan mengajuk2 katamu itu..hehe..

zuriat suciku..
3minggu sebelum ini..dirimu kerap didatangi demam..kejap kebah dan kejap demam kembali..setiap minggu mesti dirimu akan dijangkiti demam..walaupun dirimu masih aktif dan makan masih berselera..tapi ummi cukup risau..kerna kerap makan ubat demam, sehingga habis sebotol ubat demammu itu..tapi hati ummi sedikit terubat dari kerisauan kerna kata doktor, biasalah baby yang dihantar ke nursery mmg kerap dijangkiti demam..doktor nasihatkan lebih menjaga kebersihanmu..kini ummi mandikan mu setiap hari dengan air mandian yg dicampur dgn dettol dan ummi berkira2 mahu membelikan scotts emulsion buatmu..supaya serangan virus yang terdapat di nursery mgkin sedikit sebanyak dapat dikurangkan..dan Alhamdulillah..kini demam mu yang sekejap ada sekejap tidak itu sudah hilang sepenuhnya..

dan minggu lepas..nurseri tempat mu diletakkan telah ditutup selama dua hari gara2 jangkitan demam campak dan penyakit tangan kaki dan mulut yang tersebar luas di sana..hampir separuh nursery dijangkiti virus itu..Alhamdulillah, Allah pelihara dirimu sayang..sehingga kini dirimu masih bebas daripada penyakit yang kerap dan mudah dijangkuti kebanyakkan kanak2 itu.

anak perempuanku..
baru2 ini, seperti biasa ummi bawa dirimu ke klinik untuk pemeriksaan setiap 3 bulan..berat badanmu sedikit jatuh dari dua bulan lepas..dari 8.7kg kepada 8kg..walaupunbegitu, dirimu masih ditahap pembesaran kanak2 normal..Alhamdulillah..tapi..setiap kali kawan2 ummi bertemu denganmu, mesti mereka akan mengatakan dirimu telah banyak susut dari sebelum2 ini..emm..xpelah..asalkan dirimu sihat2 sahaja..InsyaAllah

dzaatin ku..
kini gigi putih sucimu iaitu anugerah dari Allah telah bertambah ke angka 6 butir..dua daripadanya baru2 ni tumbuh secara serentak..jenuh juga ummi melayan karenah mu..disebabkan gusi yg sakit..dirimu kerap mengamuk dan merengek..hehe..hebat juga penangan nk tumbuh gigi serentak ni ye..menguji kesabaran ummi dan abi melayan gelagatmu itu..:)

'amirah' ku..
sekarang juga dirimu sudah pandai berjenaka dgn ummi dan abi..dzaatin dh pandai ber um um chak dgn kami..ditekupnya muka dan perlahan2 dibuka dan 'chakkk!!!' hehe..dan pantang ummi dan abi ketawa..mesti dzaatin akan menyampuk ketawa kami itu..macam faham saja apa yang kami ketawakan..sungguh comel dirimu tika itu..sungguh menyerikan hidup ummi dan abi..

srikandi Islamku,
kini juga banyak sungguh perubahan dirimu dari sudut tingkahlaku dan proses pembelajaranmu..dirimu sudah pandai nk menyuap makanan sendiri, mahu minum di cawan sendiri dan mahu gosok gigi sendiri dgn berus gigi ummi atau abi..yelah..semasa kita mandi berdua, pantang ummi nak gosok gigi, nk dirampasnya berus gigi ummi, terpaksalah ummi bg berus gigi abi pd dzaatin..emm..ummi berkira2 nak beli berus gigi kanak2 kat dzaatin lah cmni..sbb dzaatin asyik nk berebut ngan ummi je..hee..

setakat ini dahulu coretan ummi ttg perkembanganmu di usia 10 bulan ini..moga2 dirimu sentiasa beroleh rahmat dan kasih sayang Allah hendaknya..Amin..
Pesan ummi...Jadilah insan yang menjaga prinsip2 Allah walau dimana dirimu berada...

3 comments:

  1. salam..ukhwah..

    apa pun...didoakan DZaatin akan terus membesar denagn sihat dan menjadi orang besar yg boleh berbakti pada agama, bangsa dan negara..amin.

    mohon izin follow blog ini..

    ReplyDelete
  2. laila nak tahu, anas kn lmbt tumbuh gigi. skrg gigi dia br nk tumbuh, tp 6 batang serentak... kdg2 badan dia panas, kadang2 ok. kadang2 dia meragam sgt2, kdg ceria mcm biasa... tak dpt bygkan cmne sakitnya gusi nk tumbuh 6 btg gigi serentak, huhu...
    bila baby dh mula aktif bergerak, it's normal badan dia mula susut... tak perlu risaukan asalkan dia sihat n nak makan...

    ReplyDelete
  3. to sekamar rindu:tima kasih doakan dzaatin ye..moga doa itu makbul insyaAllah..
    to kak shira:ritu dzaatin demam 3minggu berturut2..sekejap kebah n panas balik..berulang2 cmtula..masa tu gusinye mmbengkak sbb dua gigi bru nk kuar..rsanya demam cmtu sbb gusi bgkak lah kot kan..mmg risau n pelik je masa tu..smpaikan ad yg pesan cek darah takut ad penyakit len..then tu cb gna dettol n amal scotts emulsion..Alhamdulillah sihat cm biasa dh..scott utk kuat gigi n tulang..anas nk naik 6 btg serentak?? huhu dzaatin naik 2 btg serentak pun dh pening kpala k.shira..dia punya peel tu mcm ad anak 2 3 org nk kena layan..mngamuk xmnntu..hehe..sabar ajelah..emm..sekrg pas dh xde demam2 dh..bdn cm naik blik ckit dh..Alhamdullillah..masa susut tu cian sgt kat dia..mcm kita xjamu mkn ja..hehe msti lg comel anas dh tmbuh gigi ni..

    ReplyDelete