CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, November 27, 2010

Diploma Pendidikan Awal Kanak-Kanak Islam ~~ ummi's wish list

buku ni ummi nak sangat baca wahai abu dzaatin tersayang...boleh carikan?? hee



Assalamualaikum..

semenjak beberapa kawan ummi ada amik diploma pendidikan awal kanak-kanak..
ummi terfikir2..alangkah bagusnya kalu dapat korek ilmu yang satu ini..
anak dah pun ada..sambil belajar sambil praktikkan untuk pembentukkan anak2..

ummi ada suarakan keinginan nk amik diploma course ni pada abi..
niat ummi nak belajar nak korek nak bedah ilmu ttg pendidikan awal kanak2 ni
sbb nak aplikasikan dalam rumahtangga kita..
biarlah mendidik anak2 dgn ilmu yg penuh di dada
walaupun hanya berada di rumah tapi ummi dapat praktikkan pendidikan anak2 secara formal..
(kalau dpt create mini nursery khas untuk anak2 sendiri di rumah g best..hehe~~sambil berangan)

abi setuju sahaja..untuk anak2 juga..sambil2 boleh share ngan kawan2 n adik beradik sekali
survey punya survey..kos ni ada ditawarkan di IIC,UM dan UPSI
tapi di UPSI dan UM diorg tawarkan dlm bentuk ijazah dan diploma sekali..
emm..tak banyak lagi ditawarkan di universiti awam contoh cam UIA
tapi nk survey2 lagi lah..di IIC, ia tawarkan diploma pendidikan awal kanak2 tapi di UM, ia tawarkan diploma pendidikan awal kanak-kanak Islam...ummi ada terjumpa iklan kos ni dlm paper baru2 ni..bila terbaca iklan tu..sangat2 excited ummi...;)
cam nak terus daftar..hehe..eh eh nnti dulu..tunggu baby keluar dulu..dapat nyusu bdn penuh..baru tinggal2kan g belajar..hee
itu rancangan ummi lah..kalu ikut tak sabar tu..mmg nak belajar sekarang pun boleh..
mood nak sambung belajar tgh membuak2 ni..he..tempoh pengajian n yuran pun affordable..
insyaAllah..ummi nak set dlm wish list ummi ni..
hope abi menyokong penuh (^_^)
(sbb yuran pun abi yg nk kena tanggung..hehe)

bila dah selalu free di rumah..ummi selalu godek2 internet cari ilmu yg bermanfaat
terjumpalah satu web ni..anakkusayang.com..wahh..bagus blog ni..memberi penerangan ttg pendidikan awal kanak2 secara sunnah dan macam2 ilmu yg berguna turut dikongsi..

ummi tertarik pada satu artikel ni, Kesan Negatif Kelalaian Ibubapa terhadap Anak-Anak
antara isi penting yang disebut:

“Anak yatim bukanlah anak yang ditinggal mati oleh kedua orang tua hingga ia menjadi miskin. Akan tetapi, anak yatim yang sebenarnya ialah seorang anak yang menemukan ibunya yang kurang mendidiknya dan menemukan ayah yang sibuk dengan pekerjaannya.” (baca kitab Tarbiyatu al-Aulaad Fii al-Islaam halaman 103-104)

Ibnu Qayyim rahimahullah berkata, “Barangsiapa yang tidak mengajarkan hal-hal yang bermanfaat kepada anaknya dan membiarkan begitu saja, bererti dia telah mendurhakai anaknya. Betapa banyak anak-anak yang rosak dikarenakan ulah ayah-ayah mereka sendiri yang membiarkan mereka begitu saja, tidak mengajarkan kepada mereka kewajiban-kewajiban dan sunnah-sunnah dalam agama Islam yang harus dia kerjakan. Mereka telah menyia-nyiakan anak mereka sewaktu kecil, sehingga mereka tidak bermanfaat untuk diri mereka sendiri dan mereka pun tidak mampu memberikan manfaat sedikit pun di saat orang tuanya sudah lanjut usia. Sebagaimana celaan sebagian orang tua yang dilontarkan kepada anaknya dan si anak menjawab, “Wahai ayahku, sesungguhnya engkau telah mendurhakaiku di saat aku masih kecil, maka setelah besar aku pun mendurhakaimu. Engkau telah menyia-nyiakanku sewaktu aku masih kecil maka aku pun menyia-nyiakan engkau ketika engkau sudah lanjut usia.”

Sesungguhnya kepedulian kedua orang tua tidak hanya terbatas memberikan pengajaran kepada mereka. Akan tetapi, mereka harus dibimbing dan dibantu dalam mempraktikkan bagaimana cara berbakti kepada kedua orang tuanya, tentu dengan cara dan perlakuan terbaik. Akan tetapi, jika orang tua tidak peduli akan pendidikan akhlak mereka maka si anak akan menjadi duri bagi kedua orang tuanya, karena berbakti kepada kedua orang tua merupakan sifat yang tidak akan muncul begitu saja tanpa melalui pengajaran. Oleh karena itu Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

كَفَى بِالْمَرْءِ إِثْمًا أَنْ يُضَيِّعَ مَنْ يَقُوتُ

“Cukuplah seseorang itu dikatakan berdosa karena ia telah menyia-nyiakan orang yang berada di bawah tanggung jawabnya.” (HR. An-Nasa’i dan Al-Hakim. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini hasan)

Penyia-nyiaan anak yang paling parah adalah membiarkannya begitu saja tanpa diberi pendidikan dan tidak mengajarkannya adab islam.

Ditaip ulang Ensiklopedi Anak Tanya Jawab Tentang Anak Dari A Sampai Z Abu Abdillah Ahmad bin Ahmad Al-Isawi Darus Sunnah Press.


selepas baca artikel ni..ia memberi kesa pada ummi..sungguh berat dan besar tanggungjawab ibu bapa..mahukah kita menjadi ibu bapa yang menderhaka pada anak-anaknya..walaupun ummi selalu terapkan adab2 Islam pada anak ummi..tapi cukupkah semua itu? rupanya belum cukup..banyak lagi nak kena jaga, kena kawal, kena didik...contoh teladan dr ummi dan abi juga penting supaya nanti anak2 tak persoalkan perlakuan kami yg bertentangan apa yang diajar pd mereka dalam kehidupan seharian..nauzubillah..jauhkan sikap2 itu Ya Allah..

ini membuatkan ummi tak sabar2 nak tambah ilmu di dada lagi ttg pendidikan awal kanak kanak islam..semoga Allah memakbulkan impian ummi ni..

sebenarnya ilmu keibubapaan dlm Islam byk sumber2nya yg boleh dicari dan dipelajari..melalui usrah2 dan tazkirah juga penting..melalui pengalaman ibu bapa kita dan masyarakat sekeliling..secara formal dan tak formal..cuma bagaimana tahap kesedaran kita akan peri pentingnya pendidikan awal anak2 menurut kaedah Islam dan cedok sedikit ilmu pendidikan awal kanak2 dr sudut Barat jika ia juga baik dan tidak bertentangan dgn kaedah Islam..insyaAllah..moga Allah meredhai usaha2 ini..




5 comments:

  1. SLM..akak..saya punya keinginan yang sama..=)..
    teringin sangat2 nak amik course tu..tapi degree sekarang pun tak habis lagi nih..doakan saya dapat join akak skali nanti..=)insyaAllah..

    ReplyDelete
  2. Bismillah....
    InsyaALLAH semua ummi teringin dn bercita2 mcm tu.. tpi kene fkr kesuntukan masa dan aulawiyat yg lain...
    1) jika takde lg nak specific area tu, fardu ain kita dalami, tpi insyaALLAH bole kongsi2 dgn yg ada dn ibu2 lain dn
    2) buku Pendidikan Anak2 tu sgt best! tapi kene sabar sgt nak bace sbb panjg dan sarat huraian ttg pendidikan
    3) ana dah beli kat pustaka FAJAR ILMU BARU.. laila bole try cntct diaog, http://www.fajarilmubaru.com.my.

    waAllahualam.

    ReplyDelete
  3. ummu al fateh:betul tu kak..kita ada kesibukan2 yg lain..tp bg ana, ana anggap ilmu tu sbg salah satu cabang2 ilmu seperti ilmu2 yang lain..belajar n sumbangkan kembali untuk manfaat keluarga dan Islam..mcm ilmu engineering, ekonomi dan sebgainya..kita aplikasikan sbg kerjaya..ana pulak tak merancang untuk berkerjaya lg jd aplikasikan ilmu tu untuk family dan sesiapa yg berhajat untuk berkongsi InsyaAllah..itu perancangan ana..;)tima kasih gtau info pasal buku tu..sgt suka ;)

    ReplyDelete
  4. salam ummi..semoga trcapai hasrat nak sambung bidg PAKKni..btw..saya alukan pd sesiapa yg nak meneruskan diploma pendikakan kanak kanak ni..bole berhububung trus dgn saya..ade prgrm under UPSI utk intake spm dan stpm dll..bole wsp 011-16930576...selama 2 tahun sahaj ni...dan convo di upsi...utk lebih clear wsp..la sy.terangkan..tq ya.share utk semua..

    ReplyDelete